Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

tiistai 1. elokuuta 2017

#183: Myyntimies tahtoo jutella

Voi olla, että moni tipahtaa tuolilta otsikon luettuaan. Niin meinasin minäkin eilen toimistolla ollessani. Seitsemään kuukauteen hän ei ole katsonut silmiin, tervehtinyt tai edes pystynyt istumaan kanssani samassa huoneessa. Meillä on joka viikko tiimipalaveri, mutta olemme istuneet saman pöydän ääressä näiden seitsemän kuukauden aikana neljä kertaa. Tuolloinkin olen saanut kunnian nähdä hänestä vain selän.

Eilen minulla oli töiden osalta toimistopäivä. Vähän myöhemmin aamupäivästä Myyntimieskin uskaltautui toimistolle loman päättymisen merkeissä. Pysyimme omilla työpisteillämme, kunnes iltapäivästä Myyntimies käveli luokseni. Olin töihini keskittyneenä, kun Myyntimies seisahtui viereeni ja sanoi: ”voitasko me vähän jutella?” Olin enemmän kuin hämilläni ja totesin, että kyllä.

Siirryimme myyntiryhmän yhteisestä huoneesta pienempään työhuoneeseen ja istuimme alas. Myyntimies kysyi, miten on mennyt. En tiennyt, tarkoittiko hän töitä, vesivahinkoa vai elämää noin yleisesti. Annoin kaikkiin edellä mainittuihin sopivan yleispätevän vastauksen, että on mennyt paremminkin.

Myyntimies jatkoi: ”Saisimmekohan jotenkin tämän asiamme yhteisymmärryksessä päätökseen?” Hän kertoi jälleen tutut kuviot, kuinka he eivät tienneet vahingosta, kuinka he pahoittivat mielensä vaatimuksestamme, kuinka me olimme sopineet, että he vapautuvat kaikesta vastuusta sillä 7 000 eurolla ja sitä rataa. Löytyi Myyntimieheltä inhimillinen puolikin, kun hän totesi, että tilanne on rasittava, kun kuitenkin olemme samassa työpaikassa, samassa tiimissä ja muun muassa ensi viikolla yhteisellä työmatkalla. Hän kertoi haikealla äänellä, kuinka hänen on ikävä sitä, että olimme hyviä työkavereita ja hänen mielestään ystäviä muutenkin. Hän muistaa, kuinka toi meille jouluna viiniä vanhalle kodillemme – ja – ”Ama, kuinka hän on sitä pientä söpöläistä ikävöinytkään”. Hänen mielestään ei ole kenenkään edun mukaista, että asiaa viedään oikeuteen.

Totesin, etten jaksa kovin yksityiskohtaisesti näitä samoja asioita käydä läpi, kun ne on lukuisia kertoja jo käyty. Tyydyin toteamaan, että ostimme hyvässä kunnossa olevan asunnon, joka ei sitä heidän teettämänsä remontin johdosta sitten ollutkaan. Meille on tullut tästä huomattava määrä ylimääräisiä kustannuksia ja jouduimme asumaan seitsemän kuukautta pois omasta kodistamme. Kerroin, että meidänkin kannaltamme ihanteellisinta olisi, että asia ratkeaisi ilman oikeudenkäyntiä ja voisimme unohtaa koko asian. Emme kuitenkaan ole valmiita antamaan asian vain olla.

Myyntimies totesi hiljaisella äänellä, kuinka tämä harmitus alkaa vaikuttaa jo yöuniinkin. Minä kerroin, että meillä se on tehnyt sitä jo yli vuoden ja elämämme on tämän johdosta ollut hetkittäin erittäin raastavaa. Myyntimies kertoi myös, miten hän pahoitti mielensä, kun otimme asianajajan mukaan kuvioihin. Muistutin, että yritimme hoitaa asiaa ilman asianajajaa, mutta heillä ei ollut minkäänlaista intressiä yrittää selvittää asiaa. Myyntimies muistutti astetta vakavampana, ettei hänkään ole kaikkia kortteja vielä kääntänyt ja oikeudenkäynnissä tullaan sitten näkemään jotain muuta, jos sinne asti mennään. Lisäksi Myyntimies muistutti, että jos asia etenee oikeuteen asti, ovat välimme lopullisesti naps poikki.

En tiedä, mistä tässä keskustelussa oli kyse. Oliko tämä Myyntimiehen epätoivoinen yritys pelotella meitä vetäytymään asiasta? Vai toivooko hän oikeasti sovintoa ja välien parantumista ennalleen? Pelkääkö hän vain häviävänsä vai miettiikö hän oikeasti, että oikeudenkäynti on kannattavaa vain lakimiehen lompakolle? En tiedä. Sen tiedän, ettei hänen epätoivoiset ja ”ystävyyttämme” ikävöivät sanansa minua hämää. Tunnen hänet ja tiedän hänen tapansa toimia. Ja Aman vetäminen kuvioon oli liian paksua jopa Myyntimieheltä. Oikeudenkäyntiä en ole kuitenkaan missään kohtaan toivonut, joten sovintoehdotus tuntui helpottavalta.

Keskustelun lopuksi sovimme, että keskustelen Jiin kanssa ja mietimme, millaiseen sovintoon olisimme valmiit. Toivon hartaasti, että pääsemme yhteisymmärrykseen ja voisimme kääntää lopullisesti sivua elämässämme tämän asian osalta. Nousimme ylös ja Myyntimies halasi minua. Hämmästyin tästä eleestä, mutta hämmennystä enemmän minua ahdisti, kun tuli mieleen Myyntimiehen liiankin tutuksi tullut siisteyskäsitys (#21).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti