Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

torstai 19. lokakuuta 2017

#188: Patteri-gate


Miksi, oi miksi, kuvittelin, että päätöksenteko kerrostaloyhtiössä oli raskasta, kun oli niin monta erilaista mielipidettä? Raskasta se on vasta, kun mielipiteitä on monta, mutta osakkaita vain kourallinen. Ja vielä raskaammaksi se muuttuu, kun osa ei edes ymmärrä, mitä mieltä on.

Yhtiömme lämpiää suoralla sähköllä ja asuntojen sähköpatterit ovat alkuperäiset. Patteri toisensa jälkeen on päättänyt jäädä eläkkeelle – osa hiljalleen takavasemmalle hiipuen, osa suorittaen toinen toistaan näyttävämpiä vaaratilanteita, joiden jälkeen kyseiset yksilöt ovat päätyneet käyttökieltoon siltä seisomalta. Meillä yksi patteri alkoi rätistä ja lyödä kipinää; keittiön kaveri hiipui niin, että keväällä meillä oli pakkaspäivinä 13-14 astetta ”lämmintä” aamupalalla. Naapurissa 9 kuukauden ikäinen poika sai vakavat palovammat käsiinsä, kun erehtyi nousemaan olohuoneessa patteria vasten seisomaan ja patteri hehkui ylikuumentumisen vuoksi silitysrautaakin kuumempana. Seisomisharjoittelu päättyi sairaalaan ja pitkään toipumiseen.

Me ilmoitimme omista viallisista pattereistamme taloyhtiölle 28.10.2016. Osa pattereista on ollut tämän jälkeen kokonaan pois käytöstä. Emme kuitenkaan vaatineet välitöntä korjausta, sillä elättelin toivoa, että yhtiö päättää kevään yhtiökokouksessa uusia koko yhtiön patterit, joka tulee huomattavaksi edullisemmaksi yhtiölle. Pärjäämme yhden talven villasukissakin. Helmikuussa kävi tuo järkyttävä vahinko naapurissa, mutta hekin joustivat ja sovimme hallituksen kesken, että yritetään saada päätös yhtiökokouksessa läpi. Ja heittämällähän tuo menikin. Tai melkein heittämällä: yksi oli sitä mieltä, että kun irrottaa patterin ja tekee oma-aloitteisia sähkötöitä klemmarin voimin, niin taas toimii hetken aikaa. Kyseinen herra taas ei käytä pattereita lainkaan asentamiensa lattialämmitysten takia, joten hänen ehdotuksensa ei kannatusta kerännyt.

Yhtiökokous siis hyväksyi pattereiden vaihdon. Ainoa myöhemmin päätettäväksi jäänyt asia oli rahoitus. Yhtiössämme on ”fiksusti” teetätetty pieniä, muutaman tonnin remontteja eri aikoina ja rahoitettu ne aina pankkilainalla ilman kilpailutusta. Jälleen oli tiedossa uutta lainaa, vaikkei meidän vesivahinkoa varten otettu remonttilimiittikään ollut vielä muutettu lainaksi. Kukaan ei innostunut lainasta pattereita varten, joten sovimme, että hallitus yrittää miettiä, millä tavoin remontti kustannettaisiin.

Hallitus pyysi useita tarjouksia työstä ja lopulta päädyimme yritykseen, joka oli edullisimmasta päästä, mutta kuitenkin ammattitaitoisimman oloinen ja ottivat huomioon monia asioita, joita kukaan muu ei ottanut. Urakoitsija oli selvillä, mutta rahoitus ei. Kerroimme urakoitsijalle, että ottaisimme urakan heiltä, mutta yhtiökokouksen pitää vahvistaa rahoitusmuoto, jonka osalta hallitus oli suunnitellut, että iso osa katettaisiin nykyisellä remonttilimiitillä ja loppuosa kahden kuukauden ylimääräisiä vastikkeita vastaavalla summalla. Välttyisimme ylimääräisiltä lainanhoitokuluilta ja saisimme urakan tehtyä. Kerroimme urakoitsijalle, että remontin ajankohta olisi loppukesästä. Enää piti pitää ylimääräinen yhtiökokous, jota elokuusta alkaen yritin kovasti saada aikaiseksi, mutta joka lopulta saatiin aikaiseksi kutsuttua koolle vasta keskiviikoksi 25.10. Kertaalleen oli tilakin varattu keskiviikolle 4.10., mutta jouduin sen perumaan, kun en hallitukselta vastauksia sähköposteihin saanut.  

Syyskuussa naapurin Anne, jolla oli patterit ylikuumenemisen takia kokonaan pois, totesi, että ilmat alkavat viilentyä ja pattereiden vaihtotyö olisi saatava käyntiin. Kysyin hallitukselta, voisiko työn nyt tilata. Jokainen kolme jäsentä vahvistivat, että työn voi tilata. Oli selvää, ettei koko urakkaa voi teettää kerralla, sillä rahoitus piti yhtiökokouksessa vielä vahvistaa, mutta urakoitsijalle sopi urakan pilkkominen pienempiin osiin. Kirjasimme tämän hallituksen kokouspöytäkirjaan, jonka jokainen hallituksen jäsen hyväksyi ja vahvisti.

Urakoitsijalla oli meneillään muutama urakka, mutta he totesivat 2.10., että voisivat tulla heti 5.10. aloittamaan työn. Tämä sopi naapurin Annelle. Anne ilmoitti kuitenkin edellisenä iltana, ettei heillä välttämättä pysty jatkamaan työtä kovin myöhään tuona päivänä. Kerroin tämän urakoitsijalle heti aamulla ja he kysyivät, voiko jotain muuta asuntoa tehdä, jos homma ensimmäisessä asunnossa jää kesken. Aikaisempien katselmusten, nuohousten ym. perusteella sisäänpääsy muihin asuntoihin ei ole mahdollista keskellä päivää. Minä taas pystyin Jiille ilmoittamaan, että päivystää kotona, jos työmiehet tulevatkin jossain kohtaa meille. Lisäksi yksi asunto ei käytä pattereita, yhdessä on vaihdettu vialliset patterit vuosi sitten ja kaksi muuta ilmoittivat, ettei heillä ole kiireellisiä vikoja – me taas olemme vuoden odottaneet viallisten korjausta. Totesin urakoitsijalle, että meillä voi tehdä, jos sellainen tilanne tulee. Oli myös todennäköistä, että homma jää toisessa asunnossa kesken, koska urakoitsijan piti tehdä tuo yksi päivä töitä aluksi. Minä toivoin, että asunnot tulisivat päivässä kuntoon, jotta työstä aiheutuu muille mahdollisimman vähän vaivaa. Urakoitsijalla peruuntui joku työ seuraavalta aamulta ja he kysyivät, saavatko tulla meille jatkamaan, kun heillä yhtiöömme tarkoitettuja pattereita oli vielä jäljellä. Totesin tämän sopivan.

Otetaan tähän väliin tiivistelmä siitä, mitä on tapahtunut:

- Ilmoitimme viallisista pattereista hallitukselle 28.10.2016. Naapurissa vaaratilanne ja ilmoitus hallitukselle 9.2.1017. Molemmat jäimme odottamaan yhtiökokouksen päätöstä kokonaisurakasta.

- Kevään yhtiökokouksessa sovittiin, että patterit vaihdetaan ja että patterityö katetaan mahdollisesti lainalla, mutta hallitus yrittää miettiä kevyemmän vaihtoehdon.

- Hallitus hyväksyi urakoitsija X:n tarjouksen ja päätti tilata työn (pöytäkirja 5/2017). Samassa pöytäkirjassa todetaan, että rahoitusvaihtoehtoa mietitään.

- Pöytäkirja 6/17: Todettiin, että urakoitsijalle on ilmoitettu, että tarjous on hyväksytty, mutta työ suoritetaan myöhemmin. Todettiin, että yritetään kattaa osa limiitiltä ja osa ylimääräisiä vastikkeita vastaavalla summalla ja lasketaan ehdotus tästä yhtiökokoukseen.

- Anne ilmoitti 14.9., että sähköpattereiden vaihto pitäisi tilata pikaisesti, koska alkaa olla jo aika kylmä, kun pattereita ei voi käyttää. -> [Lain mukaan rakennuksen omistajan on huolehdittava, ettei asunnoissa esiinny asumishaittaa, kuten liiallista lämpöä tai kylmyyttä. Kun haitta aiheutuu omistajan vastuulla olevasta asuinhuoneiston perusjärjestelmästä, on haitan poistamiseksi ryhdyttävä viipymättä toimenpiteisiin.] Taloyhtiön vaihtoehdot tässä kohtaa olivat:
A)     Tilata viallisten pattereiden uusinta sovitun urakan ulkopuolelta: kustannus kaksinkertainen urakan yksikköhintoihin nähden. Myös sovitun urakan kokonaiskustannus nousisi, kun suoritettava työ ei ole enää tarjouksen mukainen.  [Ei taloyhtiön edun mukaista eikä vastaa yhtiön päätöstä toteuttaa urakkaa juuri näiden yksittäiskorjausten välttämiseksi]
B)     Odottaa yhtiökokouksen päätös ennen kuin korjataan mitään. [Taloyhtiön on poistettava asumishaitta viipymättä, hallituksen piittaamattomuus hengenvaaran aiheuttavasta ongelmasta voi johtaa jopa rikossyytteeseen]
C)     Tilataan urakka osissa ja korjataan tärkeysjärjestyksessä. [Toteutetaan yhtiön päätös pattereiden uusinnasta sovitun tarjouksen mukaisesti ilman lisäkuluja ja poistetaan asumishaitta]. Lisäksi oli selvää, että hallituksen ehdotus rahoituksesta vahvistetaan yhtiökokouksessa, sillä hallituksella on osake-enemmistö. Päätös urakasta oli joka tapauksessa tehty jo keväällä. 

- Kysyin 26.9. sähköpostitse lupaa työn tilaamiseen. Samassa muistutin, että rahoitus pitää sitten yhtiökokouksessa vahvistaa

- 2.10. laitoin uuden sähköpostin, jossa kysyin työn tilaamisesta. Totesin, että tarvitsen vahvistuksen, että työn voi tilata. Jokainen kuittasi, että työn voi tilata ja aloittaa Annen asunnosta.

- Teimme tästä päätöksestä pöytäkirjan 7/17, jossa todettiin, että urakoitsija aloittaa sähköpattereiden vaihtotyön Annen asunnosta. Samassa pöytäkirjassa todettiin, että työ ja laskutus tehdään vaiheittain. Jokainen vahvisti, että pöytäkirja on ok ja vastaa tehtyjä päätöksiä. Työ aloitettiin.

- 5.10. kysyin, missä järjestyksessä edetään. Kerroin, että työ on aloitettu X:stä, seuraavaksi Y ja onko toiveita jatkosta. Jokainen kuittasi, että ei väliä järjestyksellä.

Yllä olevan perusteella ei välttämättä uskoisi mitään epäselvää kenellekään olevan: yhtiö korjaa viipymättä asumishaittaa, vieläpä edullisesti urakkasopimuksen mukaisesti ja jokaisella on uudet patterit ennen vuodenvaihdetta. Olin tosi tyytyväinen siihen, että urakoitsija suostui aloittamaan urakan osissa eikä lisäkustannuksia syntynyt, vaikka työ piti aloittaa suunniteltua aiemmin. Tuntui, että kerrankin joku asia meni tässäkin yhtiössä nappiin. Vaan eihän se mennyt…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti