Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

keskiviikko 27. kesäkuuta 2018

#192: Missä mennään Myyntimiehen kanssa?

Piti ihan itsekin tarkistaa, mihin asti olemme Myyntimiehen kanssa viimeksi päässeet. Asiahan jäi lokakuussa (#187) siihen, että Myyntimies jatkoi tyhjyyttään kalisevaa sanahelinäänsä siitä, etteivät he ole tehneet mitään väärää. Taloyhtiöllä olisi ollut mahdollisuudet lähteä viemään asiaa eteenpäin, mutta ylimääräisessä yhtiökokouksessa enemmistö päätti, että ei lähdetä oikeuteen. Oli meidän aika viedä asia päätökseen.

Kulunut syksy oli ollut raskas ja sitoutuminen pitkään oikeusprosessiin tuntui vieläkin raskaammalta. Kokemamme vääryys ja Myyntimiehen röyhkeys olivat kuitenkin sitä luokkaa, että olin valmis jatkamaan loppuun asti. Mutta Jii alkoi empiä: olimme päässeet elämässä eteenpäin, joten kannattiko kaikkia vanhoja haavoja alkaa uudestaan repiä auki. Perhe oli koossa, kaikki olivat terveitä (ainakin jotenkuten järjissään) ja katse suunnattuna tulevaisuuteen, joten pitäisikö meidän vain antaa periksi. Ajatus tuntui minusta järjettömältä, mutta samalla tiesin, että Jii on oikeassa. Päätin lähestyä Myyntimiestä viimeisen kerran. 

Laitoin hänelle viestin ja kerroin, että haluamme tästä paskasta eroon, joten voivatko he sanoa summan, jolla sovinto saadaan aikaiseksi ja voimme siirtyä elämässä eteenpäin. Myyntimies vastasi, että keskustelee asiasta ja palaa meille. Illalla sähköpostiin ilmestyi tyly viesti, jossa ranskalaisin viivoin oli ehdot, miten sopimus saadaan aikaiseksi. Näin saman tien punaista. Myyntimies ei ole se, joka tässä tilanteessa voi ladella ehtoja pöytään. 

Myyntimies toi jälleen esiin, että olemme sopineet 7.000 euron hinnanalennuksesta koskien kaikkia taloyhtiössä eteen tulevia remontteja. Sopimuksemme olisi edellyttänyt, että myös taloyhtiö tekee heidän kanssaan sopimuksen. Taloyhtiön tuli luopua vaateista korvauksetta, me saisimme 1.000 euron korvauksena "kivusta ja särystä", sillä he eivät ole tehneet tässä mitään väärää. 

En voinut hyväksyä ehdotusta. Muistutin, että hinnanalennuksesta sovittiin seuraavaa: ”Ostaja on saanut kertakaikkisen hinnan alennuksen 7.000 euroa alkuperäisestä sovitusta hinnasta (327.000 euroa) yhtiön ylätalon alapohjassa havaitun vanhan rakennusjätteen aiheuttaman korjaustarpeen takia. Ongelma on tullut myyjän ja ostajan tietoon 5.2.2016 aamulla. Tämän osalta ostajalla ei oikeutta muuhun korvaukseen”. Sovimme näin puhelimessa kaupantekopäivänä ja Myyntimies kirjasi tämän ystävänsä, kiinteistövälittäjä Kusetus Kuoppasen kanssa kauppakirjaan ja asia käytiin kaupantekotilaisuudessa läpi. "Ostajalla ei ole oikeutta muuhun korvaukseen" toimii myös toisinpäin eli myyjä ei voi myöhemmin keksiä käyttää tätä hinnanalennusta mielensä mukaan mihin tykkää. Totesin, että myös välittäjä on meille kirjallisesti vahvistanut, että hinnanalennus koski kaupantekoaamuna tietoon tullutta ongelmaa, joten voimme lopettaa väännön tämän osalta. Jos kauppakirjassa joku virhe Myyntimiehen mielestä oli, olisi asia pitänyt ottaa esiin siinä kohtaa, kun kauppakirjaa yhdessä kaupantekotilaisuudessa luettiin.

Taloyhtiöön liittyvään sopimuksen totesin, että omalta osaltamme asiakirja laaditaan ja luovumme sen osalta vaateista myyjiä kohtaan, mutta tämä asuntokauppariita ei liity taloyhtiöön. Me emme voi taloyhtiön puolesta asiakirjoja laatia, joten pyysin Myyntimiestä keskustelemaan asiasta taloyhtiön kanssa. Kerroin, että taloyhtiö on yhtiökokouksessa päättänyt äänestyksen myötä, ettei asiaa enää edistetä, mutta sen enempää me emme voi taloyhtiön puolesta asiaan ottaa kantaa.  

Kerroin Myyntimiehelle avoimesti, että meillä on asiaan liittyen yli 100 sivua näyttöä. Laitoin hänelle viestin ohessa vähän iltalukemisena keräämäämme näyttöä. Huomautin, että siinä vain osa, mutta jos he sen myötä ymmärtäisivät, mistä tässä heidän kannaltaan on kyse.

Laadin myös yhteenvedon meille aiheutuneista kustannuksista ja totesin, että joka ikinen euro on aiheutunut heidän huonosti toteutetusta kylpyhuoneremontista, jonka toteutustavan Myyntimies pimitti törkeästi jopa teettämässämme kuntokartoituksessa. Totesin, että heidän ehdottamansa tarjous on naurettava emmekä ymmärrä, mihin he sen perustavat. Toivoin lopuksi vielä, että Myyntimies käyttäisi järkeä ehdotuksen suhteen, sillä hänen toimintansa on aivan käsittämättömän röyhkeää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti