Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

lauantai 3. syyskuuta 2016

#41: Kuka kantaa vastuun?




Tyylikkäästi vuonna 2011 remontoitu kylpyhuone osoittautui varsinaiseksi tyylinäytteeksi. Myös Myyntimiehen rehellisyys osoittautui olevan vertaansa vailla. Purkutöiden aikana selvisi, että kylpyhuoneen remontti tarkoitti ainoastaan uusien laattojen asentamista vanhojen päälle. Tyylikkäiden kaakeleiden alla oli siis alkuperäinen kylpyhuone sellaisenaan. Kaakeleiden alle oli asennettu 1-komponenttinen vesieriste, joita oli alkuperäinen mukaan lukien nyt kaksi – mikä on ehdottomasti hyvän rakennustavan vastaista. Selvisi sekin, miksi lattialämmitys tuntui niin heikolta, vaikka paahtoi lähes täysillä: alkuperäinen lattialämmitys yritti pitää lämpöä yllä yhden betonivalun ja kahden kaakelikerroksen läpi. 

Pyysin Myyntimieheltä remonttiin liittyviä papereita nähtäväksi. Hän kertoi, että kaikki paperit on toimitettu taloyhtiölle ja niitä on kysyttävä sieltä. Käännyin puheenjohtajan ja naapureiden puoleen, mutta mitään dokumentteja remonttia koskien ei löytynyt. Yksi naapuri muisteli, että remontti on tehty 2009-2010. Totesin hänen sekoittavan asiat, koska meidän asunnon remontti oli tehty 2011. Naapuri kertoi, että lämminvesivaraaja on laitettu paikoilleen alkuvuodesta 2010 ja tämä tehtiin remontin aikana. Varaajan vaihdosta löytyi taloyhtiöltä dokumentit.

Soitin epäuskoisena Myyntimiehelle, joka myönsi, että varaaja vaihdettiin remontin yhteydessä. Ihmettelin, kun ei mene nyt yksiin meille myydyn remonttivuoden 2011 kanssa. Mutta sehän on tullut selväksi jo moneen kertaan, että aika vierii ja eihän tuollaiset vuosiluvut nyt välttämättä niin kirkkaasti jää mieleen. Ja jos nyt vuosi sinne tai tänne, niin mitä väliä. Kerroin, että taloyhtiöltä ei löydy papereita remontista, mihin Myyntimies totesi, että taloyhtiö on ne sitten hukannut.

Myyntimies piti väitteitä huonosti tehdystä remontista naurettavina. Kylpyhuone oli tehty niin ammattitaidolla ja ”by the book” kuin vain voi. Varaajan takaa puuttui sauma, koska varaaja oli asennettu paikalle ennen saumausta. Puuttuva sauma ei kuitenkaan mitenkään voi aiheuttaa mitään vesivahinkoa, sillä sauma päästää vettä läpi muutenkin. Lisäksi taloyhtiö oli valvonut vesieristeen, mikä käy ilmi siitä, että taloyhtiö oli korvannut Myyntimiehelle vesieristeen hinnan. Jos jotain läpivientejä oli tiivistämättä, niin ne menevät taloyhtiön piikkiin. 

By the book -tehty saunan laatoitus ja panelointi

Myyntimies toisteli moneen kertaan, että hän tai me emme tässä tapauksessa maksumiehiksi joudu. Joko kaikki menee vakuutukseen tai sitten taloyhtiölle. Hän oli kuulemma keskustellut myös vakuutusmeklarimme ja kylpyhuoneen remontoineen kaverinsa kanssa. He tiesivät myös, ettei tämä Myyntimiehen niskaan kaadu mitenkään.

Myös minä sain kunnian jutella remonttimiehen kanssa. Hän kertoi, että taloyhtiössä on ollut useampia vesivahinkoja ja naapurit ovat nyt kyllästyneet maksamaan niitä. Sillä tätä vahinkoa yritetään työntää Myyntimiehen tai meidän maksettavaksi. Kysyin, kuka vesieristeen on tehnyt, mutta remonttimies ei suoraan muistanut, että oliko kyseisessä projektissa mukana appiukko vai naapurin Kake, molempia hän on käyttänyt. Päteviä kavereita molemmat ja sertifikaatit on taloyhtiölle toimitettu. Kyselin jotain dokumentteja remontin tekijältä ja hän lupasi kaivaa niitä kirjanpidosta ja toimittaa minulle sähköpostilla. Mihin lie bittiavaruuteen kadonnut tuo posti, kun ei se perille ole löytänyt vieläkään.

Olin kurkkuani myöten täynnä Myyntimiehen tempauksia. Vaikka tiesin, millaisesta myyntimiehestä oli kyse, en olisi ikinä uskonut, kuinka häikäilemätön ja vastuuta väistelevä ihminen voi halutessaan olla. Ja jos vielä ventovieraalle voi sitä ollakin, mutta että tutulle. Maailmassa on näköjään monta ihmeellistä asiaa. Ihmeellinen oli myös lyhyt hetki, jolloin luulin Myyntimieheltä löytyvän oikeasti empatiaa meitä kohtaan. Se oli yksi puhelu, jossa kerroin, että koko kylpyhuone menee uusiksi. Myyntimies lähestulkoon kiljahti kauhuissaan ja totesi: ”Mikä sääli!!!” Pidätin hengitystä; sanoiko hän todella sääli? Myyntimies jatkoi: ”Mikä uskomattoman iso sääli, että minun ajatuksella suunnittelemani kylpyhuone ja huolella valitsemani kaakelit rikotaan!”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti