Kesäkuussa Myyntimiehelle esitetty reklamaatio asuntokauppoihin liittyen oli odotellut juhannuksesta lähtien jatkoa. Vastaanotto oli Myyntimiehen osalta siinä määrin lämpöinen jo keskikesällä, että päätin, etten edes yritä neuvotella hänen kanssaan mistään (#49). Olin yhteydessä asianajajaan, jonka kanssa jo kesällä kävimme keskustelua.
Kävimme asianajajan kanssa läpi tilanteemme. Olimme yhtä
mieltä siitä, että asianajaja voisi astua mukaan kuvioon ja esittää
Myyntimiehelle tarkennetun vaatimuksen hinnanalennukseen liittyen. Sovimme
asianajajan kanssa tapaamisen ja kävin häntä sovitusti tapaamassa. Asianajaja
totesi, että tapaus on hänelle mukava, sillä alkuselvittely on tehty
perusteellisesti. Hän oli sitä mieltä, että tapaus voi ratketa nopeastikin, jos
myyjä ymmärtää ottaa alaan perehtyneen asianajajan. Vastapuolen asianajaja
ymmärtäisi todennäköisesti faktat ja vastapuoli ehdottaisi mahdollisesti
jonkinlaista sovinnollista ratkaisua. Totesin, että henkilön tuntien en
todellakaan usko, että mitään sovintoa ollaan aikaiseksi saamassa, mutta
asianajaja uskoi kokemuksensa perusteella jotain ihan muuta. Asianajaja jäi
luonnostelemaan kirjettä keskustelumme pohjalta.
Jii oli sitä mieltä, että minun pitäisi ilmoittaa
Myyntimiehelle asianajajan ottamisesta. Minä olin niin väsynyt Myyntimiehen temppuihin,
että totesin Jiille, etten aio olla missään yhteydessä häneen. Jii
yltiösovinnollisena ihmisenä oli sitä mieltä, että yhteydenotto olisi reilu ja
hän ainakin itse arvostaisi tällaista elettä. Totesin, että Myyntimies tulisi
vetämään hernepellollisen sieraimiinsa asiasta joka tapauksessa, eikä siinä
minun ennakkoilmoittamiseni muuttaisi yhtään mitään. En edes yrittänyt ajatella
asiaa enempää.
Mieleeni palautui puhelinsoitto työnantajaltani
kesän lopussa. Olin muutama viikko aiemmin ilmoittanut työnantajalleni
palaavani vuodenvaihteessa takaisin töihin. Lupasin myöhemmin ilmoittaa tarkan
päivämäärän. Eräänä päivänä työnantajani laittoi viestin, että voisinko soittaa
töihin paluuseeni liittyen. Soitin, kun sopiva hetki tuli. Työnantaja kyseli
aikeistani palata. Olin hämmentynyt, sillä olin juuri ilmoittanut aikeistani.
Ymmärsin pian, että emme puhuneet päivämäärästä vaan aikeistani ylipäänsä.
Työnantaja kysyi, olenko edelleen palaamassa töihin, johon
vastasin, että tietysti. Hän kertoi, ettei tarkemmin tiedä tilanteestani
Myyntimiehen kanssa, mutta on kuullut jotain pientä. Hän oli huolissaan, miten
tulen Myyntimiehen kanssa toimeen. En voinut uskoa korviani. Asia ei liittynyt
työnantajalleni mitenkään, kyse oli henkilökohtaisessa elämässäni tekemästäni
asuntokaupasta. Olen kerran meinannut ajaa itseni burn outiin ja tuon tapauksen
jälkeen olen tarkasti erottanut työelämän muusta elämästä. En tuo työasioita
kotiin enkä vie kotiasioita töihin.
Vaikka ajatus Myyntimiehen kohtaamisesta ei lämmitä sydäntä,
en ole missään vaiheessa ajatellut sen vaikuttavan työhöni millään tavalla.
Totesin työnantajallekin, että hoidan työni ihan kuten tähänkin asti eikä
minulla ole koskaan ole ollut yhteistyöongelmia kenenkään kanssa – eikä
varmasti tule olemaan jatkossakaan. Työnantaja piti tilannetta silti haastavana
ja ehdotti, että katsomme tilannetta myöhemmin uudestaan: mikä tilanne
erimielisyyksien kanssa on ja miten ne voidaan ratkoa.
Se tästä vielä puuttuikin, että olisi uusi työpaikka pitänyt
etsiä. Alkuhämmennyksen jälkeen tilanne jopa huvitti. Voi olla, ettei huvita
enää vuodenvaihteessa, mutta jos jollain ongelmia töihin paluuni kanssa, hänen
täytyy varmaan tehdä asialle jotain.
Edellinen keskustelu palautui mieleeni ja mietin Jiin
ehdotusta asianajajasta ilmoittamisesta. Jos rehdisti ilmoittaisin
Myyntimiehelle tilanteesta, ei hän ainakaan pääsisi syyttämään kieroilusta tai
epärehellisyydestä selän takana. Laitoin Myyntimiehelle viestin: ”Heippa Myyntimies, meillä ei itsellä
valitettavasti voimavarat enää riitä uusien asioiden hoitoon, joten olemme
ottaneet asianajajan hoitamaan asuntokaupan virheeseen liittyvää vyyhtiä.
Toivottavasti asioissa päästään kaikkia tyydyttävään sopuun.” Hyvä, että ehdin Lähetä-nappia painamaan, kun Myyntimies jo laittoi viestin: ”Mitäs tämä nyt tarkoittaa?”
Vastasin, että tarkoittaa sitä, että kun vastuunjaosta on
ollut epäselvyyttä, niin otimme asiantuntijan selvittämään, kuinka asioiden
kuuluu mennä ja miten saadaan ne rehdisti kuntoon. Myyntimiehellä meni muutama
päivä sulatellessa asiaa. Lopulta hän vastasi: ”Moi, rehdisti on oikea sana, niin minäkin aina toimin!”. Palataan
loppuosaan viestistä seuraavassa tekstissä. Myyntimiehen viestin alku
hymyilytti minua monta päivää – rehdisti ei ollut ihan se ensimmäinen sana,
jolla kuvaisin toteutuneita asuntokauppojamme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti