Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

sunnuntai 4. joulukuuta 2016

#108: Urakoitsija palaa urakkapaikalle


Marraskuun alussa Jokke ilmoitti, että työmies pääsisi seuraavalla viikolla tekemään vikalistakorjauksia, jos meille sopii. Totesin, ettei taida olla vaihtoehtoja. Kerroin, että tuntui käsittämättömältä, että urakoitsija luovutti avaimet 11.10., vaikka sovittuja töitä oli tekemättä. Pate oli aiemmin luvannut, että kaikki laitetaan kerralla kuntoon, mutta mitään ilmoitusta ei tullut, vaikkei kaikki tullut kerralla kuntoon.

Totesin, että seuraavalla viikolla remontin "loppumisesta" tulee kuukausi. Muistutin vielä, että vaikka urakoitsijalle esittämäni toiveeni vielä 5.10. oli päästä pian kotiin, urakoitsija olisi saanut mieluummin tehdä kaiken rauhassa loppuun kuin että joudumme pienten lasten kanssa elämään puolivalmiin remontin keskellä. Olimme asuneet 7 kuukautta muiden nurkissa, joten olisi ollut suotavaa saada oma koti lopullisesti kuntoon.

Vikalistatapaamisessa Jokke lupasi muutamia asioita käydä vielä puheenjohtajan kanssa läpi, mutta hän ei viestissään ottanut näihin kantaa. Kysyin vielä erikseen, miten rikkoutuneet seinät korjataan, mitä irtonaiselle pöntön kannelle tehdään ja onko alakerran vessanvahingosta sovittu jotain taloyhtiön kanssa. Saammeko lausunnon kosteudesta ja tehdäänkö hanalle tai sekoittajalle jotain.

Uusia havaintojakin olimme ehtineet tekemään. Huomasimme, että varaajassa ei edelleenkään ollut ylipaineen poistovedelle letkua. Tämähän se aiheutti vesivahingon aiemmin. Kerroin myös, että alakerrassa kestää todella kauan, että sieltä tulee lämmintä vettä. Kun tulemme ulkoa sisälle, ehdimme lasten kanssa pestä jokaisen kädet jääkylmällä vedellä ennen kuin hana näyttää edes aavistuksen lämpenemisen merkkejä. Vieraat kääntelevät hanaa kummissaan ja kyselevät, kummasta suunnasta sitä lämmintä vettä tulee. Yläkerrassa taas hanasta tulee kuumaa, vaikka hana olisi viileälläkin. Keskiasennossakin vesi on polttavan kuumaa, mikä aiheuttaa hetkittäin ikäviä tilanteita Olian peppupesun aikana.

Suihkussa käydessäni silmiini oli pistänyt saunan ovenpielen epätasainen maalausjälki: sieltä täältä paistoi kaunis puunväri mustan maalin seasta. Lisäksi laatoitusjäljen epäonnistuminen huokui joka päivä uudesta kohtaa esiin. Lämminvesivaraajan sivussa hammastus oli jo sitä luokkaa, että edes kohtuusuuret hammastukset hyväksyvät ohjeistukset eivät sitä hyväksyisi. Kerroin myös, että olemme hankkineet itse saunaan uuden lampun ja rikkalapiosetin, joiden odottaminen viikkotolkulla tuntui kohtuuttomalta.

Noron asentaja kävi katsomassa poreammeen kanssa ilmenneitä ongelmia edellisellä viikolla. Hänen piti päästä tutkimaan poreammeen vuotoa ammeen ja seinän väliin, joten meidän oli siivottava urakoitsijan jäljiltä jääneet sotkut itse. Kerroin Jokelle, että olemme siivonneet lattian ammeen alta, ettei asennusmiehen tarvinnut istua paneelin palasten ja sahanpurun seassa.

Pitkästä aikaa vesivahingon selvittelyyn liittyi jotain positiivistakin, kun Noron asentaja kävi. Hän oli erittäin ystävällinen ja katsoi asiat kuntoon. Sähkövika johtui kaapelista, joka oli irronnut porejärjestelmän käynnistysnappulan takaa. Asentaja kiinnitti sen asianmukaisesti. Vuotokohtakin saatiin paikallistettua ja asentaja sai kohdan korjattua ja vuodon tukittua.

Asentaja katsoi käydessään myös pesualtaan venttiiliä, joka oli urakoitsijalta jäänyt asentamatta puuttuneiden osien takia (#99). Asentajan ei tarvinnut montaa kertaa venttiiliä käsissään pyöräyttää, kun hän totesi, että venttiili on vääränlaiselle altaalle. Meillä oli maljamainen pesuallas, jossa ei ollut ylivuotosuojaa. Venttiilejä oli kahdenlaisia ja molemmille altaille oli omansa. Olen kirjoittanut niin monta kertaa, etten voinut enää uskoa korviani tai silmiäni tai mitä tahansa muita aistejani, mutta totta se oli tälläkin kertaa: en vaan voinut uskoa.

Otin syyn kuitenkin suorilta käsin omalle kontolleni. Tässä projektissa oli ollut niin monta vastoinkäymistä ja epäonnen sattumaa, että ainoa vaihtoehto oli, että olen itse tilannut osan väärin. Tilasin venttiilin jälkikäteen nettiverkkokaupasta ja muistan pähkäilleeni oikean venttiilin tilaamista. Luulin kuitenkin tarkistaneeni asian moneen kertaan.

Kaivoin sähköpostista tilausvahvistuksen esille ja kas kummaa, olin kuin olinkin tilannut osan ihan oikein: venttiilin ylivuotosuojattomalle altaalle. Silti asentaja piteli käsissään venttiiliä ylivuotosuojatulle altaalle. Venttiiliä ei siis saanut paikalleen, koska se ei edes sopinut altaaseemme. Tiedossa oli uutta selvittelyä rautakaupan kanssa. On se hyvä, ettei tehtävälista pääse liiaksi laihtumaan.

Jokke vastasi viestiini ja kertoili, että on täysin normaali tapa luovuttaa tila asukkaalle ja antaa hänelle täytettäväksi vika- ja puutelista. Jokke myös kertoi, että yleensä asukkaat haluavat käyttää vikalistan tekoon hetken aikaa ja tutustua mahdollisiin epäkohtiin, minkä jälkeen vikalista käydään yhdessä läpi ja todetaan ovatko mainitut viat korjattavia vai ovatko ne lähinnä mielipiteitä, jotka eivät aiheuta korjaustoimenpiteitä.

En tietenkään kritisoinut luovuttamista yleisesti (on hyvä, että tila luovutetaan takaisin asukkaille ja on hyvä, että asukas saa mahdollisuuden kertoa mahdollisista virheistä), mutta kritisoin sitä, että ennen luovuttamista valmiiksi luvattuja töitä ei tehty ja niiden jatkumista piti odottaa kuukausi. Ja ehdottomasti vikalista olisi ollut mukava täyttää kaikessa rauhassa eikä viikon kuluessa, kuten vaatimus oli. Varsinkin kun emme tuon viikon aikana päässeet edes kotiin vielä muuttamaan.

Jokke kertoi, että yhtiö ei ole ottanut kantaa sille esitettyihin kysymyksiin, mutta Jokke pyrki saamaan puheenjohtajan paikalle, kun vikalistakorjaukset alkavat, jotta saadaan vastaus avoinna oleviin kysymyksiin. Jokke oli ilmoittanut yhtiölle alakerran vessan hanasta, kylpyhuoneen wc-pöntön kannesta sekä tiiliseinien korjauksesta. Hän kertoi, että on ilmoittanut puheenjohtajalle, että alakerran vessan lattianrakenne on kuiva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti