Asunnonosto on monelle elämän suurimpia asioita. Tutustuttuani nyt kuluneen vuoden aikana useisiin eri tapauksiin niin tuomioistuimen, kuluttajariitalautakunnan kuin erilaisten artikkeleidenkin myötä, en voi olla kauhistelematta sitä, millainen selvitysvastuu ostajalla asunnonostotilanteessa on. Yhtälailla iso vastuu on myyjälläkin eikä ole lainkaan yhdentekevää, millaista tietoa myyjä eteenpäin välittää. Kun ottaa huomioon, että asuntoja yleensä myy maallikko ja ostajana on yhtälailla maallikko, on mahdollisella kiinteistönvälittäjällä tai kuntotarkastajalla iso rooli, mutta ei kuitenkaan minkäänlaista vastuuta.
Ihan ehdoton nyrkkisääntö on, että myyjän ei kannata pantata
mitään tietoa. Välittäjän tulisi haastatella toimeksiantajaa ja tehdä myyjälle selväksi,
että myyjän on kerrottava kaikki sellainen tieto, jonka voidaan olettaa
vaikuttavan ostopäätökseen. Tällaisia ovat kaikki tiedot asunnosta, taloyhtiöstä
ja kaavoitustilanteesta. Myyjän vastuu on erittäin vahva, ja
tiedonantovelvollisuuden rikkominen on yleensä syy reklamaatioiden takana.
Asunnonostaja ei voi tuudittautua vain sen varaan, mitä
myyjä kertoo vaan ostajan on osattava itsekin kysyä asioita. Ostaja ei voi
valittaa asiasta, joka hänen olisi pitänyt huomata käytetyn asunnon
tavanomaisessa tarkastuksessa ennen kaupantekoa. Ennen kaikkea tämä
”tavanomainen tarkastus” on herättänyt minut ymmärtämään, mitä kaikkea ostajan
on kaupantekotilanteessa ymmärrettävä. Ostajalta vaaditaan huomattava ymmärrys
niin rakennusteknisistä kuin korjausrakentamiseen ja eri aikakausien
rakennusmääräyksiinkin liittyvistä asioista.
Jos myyjä ei ole varma, millä menetelmällä edellinen osakas
on teettänyt kylpyhuoneen vesieristeen ja tuo tämän ilmi ostajalle, on ostajan
vastuulla selvittää asia ja mahdollisessa vesivahinkotapauksessa ostaja vastaa
virheestä. Jos myyjä ei muista kertoa, ettei ole varma menetelmästä, vastaa
myyjä mahdollisesta virheestä. Kuinka usein myyjä ymmärtää vapauttaa itsensä
vastuusta kertomalla ostajaehdokkaalle asioista, joista hänellä ei ole
tarkempaa tietoa? Ja jos ymmärtääkin, niin kuinka usein ostaja ymmärtää vastuun
siinä kohtaa siirtyvän itselleen ja ymmärtää vaatia asiasta lisäselvityksiä?
Omaa asuntoa etsiessä mielenkiinto kohdistuu aivan liian
usein sisustuksellisiin tai muihin käytännössä mitättömiin asioihin. Se on
luonnollista, sillä visuaalinen ilme vaikuttaa huomattavasti mielikuvaamme
asunnosta ja sen sopivuudesta tarpeisiimme. Sisustuksellisia ratkaisuja voi
yleensä aina muuttaa, joten asuntoa myyvän tekemät tapettivalinnat pitäisi
osata jättää omaan arvoonsa.
Sen sijaan tärkeimmät asiat käyvät ilmi paperilta – niin
tylsää kuin se onkin. Tärkeimpiä asiakirjoja ovat isännöitsijäntodistus sekä
yhtiöjärjestys. Ne kertovat – tai niiden pitäisi kertoa – kaikki olennainen
yhtiön tilanteesta. Isännöitsijäntodistus on asuntokaupan tärkein asiakirja. Se
sisältää kaikki keskeisimmät tiedot taloyhtiön historiasta, kunnosta ja
tulevaisuuden suunnitelmista. Yhtiöjärjestys on taloyhtiön sisäinen laki. Se
pitää olla asunto-osakeyhtiölain mukaan jokaisella taloyhtiöllä.
Yhtiöjärjestyksessä on määritelty, millä perusteella osakkaat maksavat
vastikkeita ja minkä tilojen hallintaan osakkaan osakkeet antavat oikeuden.
Yhtiöjärjestyksestä voi myös selvitä, miten kunnossapidon vastuut jakautuvat
osakkaan ja taloyhtiön välillä.
Mikäli yhtiöjärjestyksestä tai isännöitsijäntodistuksesta
herää jotain kysymyksiä, nämä pitää ehdottomasti selvittää ennen päätösten
tekoa. Järkyttyneenä seurasin naapureiden keskustelua ylimääräisessä
yhtiökokouksessamme, kun moni toi huoletta ilmi, etteivät ole ikinä lukeneetkaan
yhtiöjärjestystämme. Osa oli päättämässä yhtiöjärjestyksen muutoksista vuotta
aiemmin ja loput olivat ostaneet asuntonsa vuoden sisällä. Minulle oli
asuntokauppojen yhteydessä esitetty vanha yhtiöjärjestys, mutta olin siitä
huolimatta parhaiten perillä yhtiöjärjestyksemme sisällöstä.
Olen itse jälkikäteen ihmetellyt, miten olin niin huolimaton
asuntokaupan yhteydessä, vaikka luulin olevani tarkka ja muutenkin valveutunut
taloyhtiöihin liittyvien asioiden suhteen. Miten en kiinnittänyt huomiota
siihen, että Myyntimies kertoi kylpyhuoneen remontoidun 2011, vaikka
isännöitsijäntodistuksessa ei ollut asiasta mitään mainintaa? Miksi en vaatinut
remontin asiakirjoja nähtäväkseni? Miten annoin itseni luottaa siihen, että
remontti on tehty asunto-osakeyhtiölain muutoksen jälkeen ja remontista on
täytynyt tehdä niin asianmukaiset ilmoitukset kuin suorittaa valvonnatkin
huolellisesti. Miten minulta meni ohi, että rahoitusvastikkeet ilmoitettiin
väärin? Miksi en puuttunut jo siihen, että Myyntimies väitti asunnon ja yhtiön
olevan remonttihuolista vapaa, mutta välittäjältä löytyi 10-sivuinen
toimenpideraportti?
Miksi en katsonut ihan jokaisen maton alle ja kurkannut ihan jokaiseen
kaappiin ja laatikkoon? Kohteliaisuussyistä näitä tarkistuksia ei saa koskaan
jättää tekemättä. Ostajan vastuulla on havaita kaikki havaittavissa olevat viat
ja myös maton alla tai taulun takana piilossa olevat virheet kuuluvat tämän
tarkastusvastuun piiriin. Mikä tahansa vika tai puute asunnossa ei ole virhe.
Vian tai puutteen pitää olla merkittävä ennen kuin sen perusteella voi vaatia
hyvitystä. Ikään nähden luonnollinen kuluminen ei ole virhe.
Tärkeä havainto on, että käytetyn asunnon virheestä on
ilmoitettava myyjälle kohtuuajassa virheen havaitsemisesta. Yleisesti luullaan,
että asuntokauppalaissa mainittu kahden vuoden reklamaatioaika riittää
reklamaatioon. Virheestä on ilmoitettava kuitenkin kohtuullisessa ajassa
(käytännössä heti, kun mahdollista) ja tuo kahden vuoden aikaraja tarkoittaa
ainoastaan sitä, että sen aikana havaituista virheistä voi myyjä joutua
vastuuseen. Käytetyn asunnon kaupassa on hyvä huomata, että ostaja ei voi
vaatia myyjää korjaamaan virhettä vaan yleisin seuraus on hinnanalennus. Jos
virheestä on aiheutunut vahinkoa, ja se on johtunut myyjän huolimattomuudesta,
ostajalla on oikeus myös vahingonkorvaukseen.
Kaiken edellä mainitun jälkeen tulen entistäkin
surullisemmaksi, kun olen nähnyt asuntokauppaa nyt monelta puolelta. Myyjä
jättää mielellään kertomatta asuntokauppaan mahdollisesti kielteisesti
vaikuttavista asioista. Ostaja taas luottaa monesti liiankin sinisilmäisesti
välittäjältä saamiinsa tietoihin eikä asunnon asiapapereihin tutustuta
auttavastikaan. Useisiin välittäjiin törmänneenä minusta tuntuu, etteivät
välittäjätkään erityisemmin välitä, millaisia tietoja asunnosta eteenpäin
toimittavat. Meidän asuntoamme välittämään yrittäneet ehdokkaat eivät kyselleet
asuntoon ja yhtiöön liittyen yhtään mitään – vain alueella toteutuneet
kauppahinnat kiilsivät jokaisen silmissä, ja paperilla.
Jossain vaiheessa keksin itselleni jo uuden ammatinkin:
ajattelin alkaa välittäväksi välittäjäksi. Kiinteistönvälittäjäksi, joka
selvittäisi pohjamutia myöten myynnissä olevan asunnon tiedot ja tekisi myös
ostajalle selväksi vastuun mahdollisten virheiden havaitsemisesta. Asunnon ja
ennen kaikkea kodin ostaminen on aina iso asia enkä keksi paljon ikävämpää kuin
isot asuntoriidat. Ensin maksat ison hinnan unelmiesi asunnosta, huonolla
tuurilla koko perhe sairastuu ja asunnosta joudutaan muuttamaan pois, korjaus
on mittava ja kustannukset kohtuuttomat. Prosessi voi viedä vuosia ja tilanne
vaikuttaa ikävästi jokaiseen osapuoleen. Asuntokauppariidat ovat lisääntyneet
viime vuosina huomattavasti. Kantaisin mielelläni pienen korteni kekoon ja
minimoisin riidat välittämällä siitä, mitä välitän. Mutta katsotaan nyt ensin, johtavatko
kohta alkavat juristiopinnot johonkin.
Omaa asuntoamme myydessäni kerroin niin rehellisesti
kaikesta kuin pystyin. Esittelin eteisestä peiliovikaapiston oven, joka rullasi
vähän huonommin kuin muut. Kerroin, että parvekelasit jumittavat välillä vähän,
mutta aukeavat kyllä, kun uskaltaa reilusti avata. Kerroin eteisen
pistorasiasta, joka oli ikävästi vähän irrallaan. Kerroin jokaiselle, että
kaappeihin saa katsoa ja kaikesta saa ja pitää kysyä. En väritellyt vastauksiani
ja selvitin jokaisen asian, johon en näyttöhetkellä pystynyt vastaamaan. Sain
paljon hyvää palautetta rehellisestä esittelystäni eikä myynti mielestäni vaikeutunut
yhtään, vaikka kerroin pienistä vioistakin. Mietin koko ajan itse, miltä
tuntuisi ostaa asunto, jonka eteiskaapin peiliovet kiiltelevät kauniina
esittelyhetkellä, mutta joiden saa muuttopäivänä pelätä kaatuvan päälle.
Yhdestä asiasta en osannut kertoa: noin 500 metrin päässä
yhtiöstä alkoi iso tietyö. Tietyö oli jollain tavalla mennyt itseltäni ohi,
vaikka kaavoitusasioita ja muita asuinalueen kehitystöitä pyrinkin jollain
tasolla seuraamaan. Tietyö ei varsinaisesti liittynyt yhtiöömme ja itse ajoimme
kyseistä tienpätkää harvoin. Tietyö sulki pätkän koko tietä, mutta sen pääsi
vaivatta kiertämään – käytimme tätä kiertotietä normaalistikin. Itselläni on
vieläkin huono omatunto, etten tiennyt kertoa ostajille keväällä alkaneesta
tietyöstä. Se ei ollut olennainen tieto eikä varmasti vaikuttanut
ostopäätökseen mitenkään, mutta olisin halunnut tämänkin tuoda kaupanteossa
ilmi.
Toista maata oli sitten Myyntimies, jonka jutuista ei oikein
mikään ole tainnut pitää paikkaansa. Kaikessa oli värityskynää mukana niin,
että värisokeakin olisi värit nähdessään hämmästynyt. Yhtenä päivänä silmiini
osui Myyntimiehen laittama viesti kaupantekoa edeltäneeltä ajalta. Hän kertoi,
että he olivat olleet neiti X:n kanssa olleet oikein taloyhtiön dynamic duo ja
että manttelinperijän paikka oli vapaana yhtä aktiiviselle tekijälle. Toteamus
sai ihan uuden merkityksen, kun kuulin, että neiti X oli esimerkiksi joutunut
Myyntimiehen käskystä laatimaan hallituksen kokouspöytäkirjoja vuosia
jälkikäteen.
Ymmärrän, että myyntitilanteessa voi olla houkuttavaa hieman
kiertää totuutta – varsinkin jos myyjä ja ostaja ovat toisilleen tuntemattomia
ja pitkän aikaa kasvottomiakin välittäjän hoitaessa kauppoja. Tässä omassa
tapauksessamme en pysty käsittämään, että tuttujen välisessä kaupankäynnissä
värikynä viuhui tähän tahtiin. Ajatteliko Myyntimies, ettei jäisi valheistaan
kiinni? Ajatteliko Myyntimies, että valheiden tultua ilmi päättäisin vaihtaa
työpaikkaa emmekä tulisi olemaan enää tekemisissä? Kävikö Myyntimiehellä hetkeäkään
mielessä, että valheista kiinnijääminen voisi olla aavistuksen noloa? Ajattelikohan
Myyntimies kaupankäynnin aikana yhtään mitään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti