Myyntimiehen asianajajan laatima vastine mykisti minut täysin. En jaksanut edes Jiille kertoa, että mitään vastausta oli tullut. Tiedän, että riitatilanteissa ei yleensä voita kuin juristit ja heidän lompakkonsa, mutta tuntui hurjalta, miten heppoisin perustein päteväkin ammattilainen lähtee ajamaan asiakkaansa asiaa ja väittämään täysin absurdeja väitteitä.
Kun vahinko tapahtui ja kävi ilmi, että saattaisimme joutua
turvautumaan asiantuntijan apuun, ainoa kriteerini asianajajan hankkimisessa
oli löytää Suomen kovin asuntokauppajuridiikkaan perehtynyt tekijä. Tein töitä
selvittääkseni ehdokkaita ja suositusten perusteella päädyin henkilöön, joka
nyt asiaamme ajaa. Ihmetyksellä olen hänenkin työskentelyään seurannut. Ensimmäiset
viisi yhteydenottoa jouduin joka kerta selittämään, kuka olen ja mikä asiani
on, sillä hän ei voinut kaikkia asiakkaitaan ja heidän tapauksiaan muistaa.
Ehkä se olisi liikaa vaadittu, mutta silti hieman huoletti, kun ensimmäinen
kirje vastapuolelle lähti näiden yhteydenottojen perusteella. Lopulta kävi
niin, että muokkasin hänen laatimaansa kirjettä, jotta edes olennaiset asiat
tuli vaatimuksessa esitettyä.
Tämän hetkisissä yhteydenotoissa asianajaja jo muistaa minut
nimeltä ja tapauksemme noin suurin piirtein, mutta yksityiskohdat – mielestäni
meidän tapauksessamme kaikkein olennaisimmat kohdat – unohtuvat koko ajan. Kun
Myyntimiehen asianajaja toimitti vastineen omalle asianajajallemme, toimitti
oma asianajajamme kirjeen minulle. Hän kirjoitti viestin, jossa totesi, ettei
ole ehtinyt katsomaan vastinetta kuin kursiivisesti läpi, mutta palataan siihen
seuraavalla viikolla.
Seuraava viikko tuli, mutta mitään ei kuulunut. Tuli sitä
seuraava viikko, mutta vieläkään ei kuulunut mitään. Otin puhelimen käteen ja
soitin perään. Asianajaja oli toisella paikkakunnalla oikeudenkäynnissä, mutta
lupasi palata asiaan. Kului jälleen viikko, mutta mitään ei kuulunut. Laitoin
sähköpostin ja kysyin, miten etenemme asian kanssa. Vastausta ei kuulunut.
Odotellessani asianajajan yhteydenottoa, ajattelin selvittää
välittäjältä, mikä tämä Myyntimiehen väite oli, että välittäjä vahvistaa
kauppakirjaan jääneen kirjoitusvirheen ja hinnanalennuksen, joka koski kaikkia
mahdollisia virheitä. Halusin vastauksen kirjallisena, joten lähestyin
välittäjää sähköpostilla. Kerroin Myyntimiehen väitteistä ja pyysin häntä
kertomaan oman näkemyksensä asiaan. Luulin kysyneeni helpon kysymyksen
[vahvistaisitko meille, oletko sanonut Myyntimiehelle tavalla X], mutta kysymys
osoittautui yllättävän haastavaksi.
Välittäjä ei viikkoon kyennyt vastaamaan mitään, joten
kysyin uudestaan. Meni muutama päivä ja välittäjä vastasi: ”Olen siirtänyt
asian eteenpäin ja teille palataan”. Jos olin kysymysmerkkinä odotellessani välittäjän
vastausta, niin tämä vastaus se vasta minut merkiksi väänsikin. Mihin eteenpäin
asia on siirretty? Kuka osaa välittäjää paremmin vastata, onko välittäjä
sanonut Myyntimiehelle jotain vai ei? Viestin toisena vastaanottajana oli
toinen välittäjä samasta välitysfirmasta. Jäin todella mielenkiinnolla
odottamaan vastausta.
Ja sitähän sai odottaa. En tosin hämmentynyt, sillä en
tiedä, millaisen meedion odotettiin tapaukseen ottavan jotakin kantaa. Kun
mitään ei kuulunut, kysyin kolmannen kerran. Sain out of office -viestin, jonka
mukaan välittäjä on poissa neljä viikkoa. Teki mieli iskeä nyrkillä puhelimen
näyttö säröiksi. Lähestyin viestin toisena vastaanottajana ollutta välittäjää
ja kysyin häneltä, joudummeko vielä kauan odottamaan vastausta. Välittäjä vastasi
pahoitellen ja kertoi lukeneensa viestini nyt useampaan kertaan. Hän ymmärsi
viestistäni, että halusin ”selkeästi tietää”, olemmeko myyjän kanssa sopineet
jotakin kauppakirjan ulkopuolelta. Teki mieli iskeä nyrkillä jotain ihan muuta.
Diplomaattisesti välittäjä vastasi, että heidän työnsä
kannalta kaikki oleellinen on kaupanasiapapereissa. Välittäjä oli yrittänyt
käydä heidän päässä papereita läpi ja niiden perusteella viimeiset muutokset
kauppakirjaan ovat tulleet juuri ennen kauppoja. Hän ei halunnut edes arvailla
miksi, mutta joka tapauksessa allekirjoitetut paperit ovat heidän puolesta ne
dokumentit, jotka ohjaavat jatkossa mikä on kenenkin vastuulla. Loppuun hän
totesi, ettei voi asiaan enempää ottaa kantaa, sillä kauppaa on hoitanut toinen
välittäjä. No shit Sherlock.
Oikeasti, millä ammattitaidolla tässä maassa painetaan
eteenpäin? Kysyin 7.11.: ”Vahvistaisitko meille, oletko todennut myyjälle
hinnanalennussopimuksen menneen hänen esittämällään tavalla?”. Seitsemän
sähköpostin ja täysin asiaankuulumattomien henkilöiden kanssa käytyjen
keskustelujen jälkeen sain 12.12. alkuperäiseltä välittäjältä vastauksen:
”sovitte keskenänne kaupantekoaamuna hinnanalennuksesta koskien juuri tietoon
tullutta ongelmaa. Muutin kauppakirjaa teidän molempien pyynnöstä silloin
aamulla.” Hyvä, kiitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti