Asiat eivät sähköpostin välityksellä edenneet ja vihdoin koitti 8.12., jolloin oli määrä pitää hallituksen kokous. Ehdotin jo 25.11., että kutsuisimme taloudenhoitajan mukaan kokoukseen, sillä moni asia kosketti yhtiön taloudellisia asioita. Mitään vastausta ei tullut, mutta ilmoitin taloudenhoitajalle ehdotuksestani, jotta hän voisi kokoukseen tarvittaessa varautua. Kokousta edeltäneenä iltana puheenjohtaja laittoi viestin ja kyseli ehdotuksia kokouspaikaksi. Samalla hän kysyi, kutsummeko taloudenhoitajan kokoukseen. Ei huono homma, että olin ehtinyt taloudenhoitajaa asiasta jo varottelemaan.
Virallista kutsua sen enempää kuin asialistaakaan ei
puheenjohtaja kokenut tarpeelliseksi tehdä. Kokouksen alkuun hän totesi
kokouksen avatuksi ja kysyi, oliko minulla jotain asialistaa. Jäi valitsematta
niin puheenjohtajat kuin sihteeritkin eikä työjärjestystäkään päästy
hyväksymään, kun ei sellaista ollut. Totesin, että itselläni oli asialistalla
ainakin kaikkien edellisten kokousten pöytäkirjojen allekirjoittamiset, jotka
olivat jääneet tekemättä. No, ei puheenjohtajalla ollut pöytäkirjoja tälläkään
kertaa tulostettuna eli siirsimme asian jälleen seuraavaan kokoukseen.
Lueskelin omia muistiinpanojani keskeneräisistä asioista ja
listalta löytyi muun muassa yhteenveto kylpyhuoneiden kunnostusvuosista, jonka
puheenjohtaja aloitti heinäkuun alussa. Vakuutusten kilpailutus aloitettiin
elokuussa, mutta sekin oli kesken. Isännöitsijän sopimus irtisanottiin
toukokuussa, mutta kukaan ei huolehtinut taloyhtiön materiaaleja
isännöitsijältä takaisin. Pelastussuunnitelman päivitys oli odotellut vuoroaan
lokakuusta lähtien. Meidän vuotovahingot oli havaittu jo marraskuussa ja
terassiremontin suunnittelukin piti laittaa heti edellisen kokouksen jälkeen
vauhdilla eteenpäin, ettei sitten ihmetellä keväällä, kun ei tekijää saa
mistään.
Kukaan ei kirjoitellut mitään ylös, joten näin parhaaksi
itse toimia sihteerin roolissa. Jollain tavalla puheenjohtajan roolikin siirtyi
minun harteilleni, kun olin ainoita, jotka olivat millään tavalla koko kokoukseen
valmistautunut. Seuraavaksi kävimme läpi meidän asunnon vesivahinkoon liittyvät
asiat. Käsittelimme muun muassa seinien korjauksen, reklamaation, urakoitsijan
vastineen, laskuun laitetun maksun. Minä kävin asiat läpi ja muut
nyökyttelivät.
Totesin, ettemme olleet edelleenkään saaneet puheenjohtajan
laatimaa reklamaatiota nähtäväksi. Puheenjohtaja lupasi toimittaa sen, kun
ehtii [tänään tasan kaksi viikkoa kokouksesta, mutta ei ole vielä ehtinyt].
Totesin, ettei yhtiö myöskään ole saanut urakoitsijalta korjauskertomusta,
jossa kerrottaisiin mitä korjattiin, miksi korjattiin ja miten korjattiin.
Puheenjohtaja totesi, ettei ole sellaista tulossakaan. Ihmettelin asiaa, sillä
pitäisihän meillä olla oikeus saada korjaustyö dokumentoituna. Puheenjohtajan
mielestä voimme itse kirjoittaa kertomuksen ja se siitä.
Puheenjohtajalla oli ollut puoli vuotta työn alla yhtiön
vakuutusasiat: hän oli yrittänyt saada vakuutusmeklariltamme niin nykyisen
vakuutuksen ehtoja, vakuutuskirjaa kuin tietoa siitä, saimmeko vahinkoon liittyviä
lisäkartoituskuluja vakuutusyhtiöstä. Meklari vaan ei kuulemma vastannut
puheenjohtajan viesteihin. En jaksanut asian perään ennen kokousta kysellä,
joten olin itse yhteydessä meklariin ja pyysin edellä mainittuja dokumentteja.
Laitoin viestin yhtenä sunnuntai-iltana kymmenen jälkeen ja maanantaiaamuna
kello 7.30 kaikki pyydetyt dokumentit olivat sähköpostissani.
Vakuutusyhtiön kielteisen päätöksen meklari kertoi, mutta ei
toimittanut kirjallista päätöstä. Kysyin päätöksen perään ja kysyin myöhemmin
uudestaankin, jolloin selvisi, ettei koko päätöstä oltu edes tehty. Ehdimme
kuitenkin saamaan päätöksen vielä ennen kokousta ja vakuutusyhtiö korvasi vielä
osan kartoituskuluista. Kirjasin tämän kokouksen pöytäkirjaan.
Pääsimme vihdoin meille maksettavaan hyvitykseen. Se oli
nopeasti käsitelty ja päätös oli, että hyvitys voidaan maksaa. En voinut olla
kysymättä, miksi suoritusta oli jouduttu kolme kuukautta odottamaan. Puheenjohtaja
kertoi, että ”yleensä tällaiset asiat vaativat yhtiökokouksen päätöksen.
Esimerkiksi putkiremonttien yhteydessä yhtiökokous päättää, että jos joku
osakas haluaa kylpyhuoneeseen kalliimmat laatat ja maksaa ne itse, niin yhtiökokouksen
pitää päättää, käytetäänkö urakoitsijan antama hyvitys koko taloyhtiön hyödyksi
vai hyötyykö siitä kyseinen osakas.”
En ole henkilökohtaisesti ollut tekemisissä putkiremonttien
kanssa, mutta a) en ymmärtänyt, miten asia liittyi meidän tapaukseen, koska
asiasta oli sovittu urakoitsijan, taloyhtiön ja osakkaan kesken jo elokuussa ja
b) äkkipäätä kuulostaa erikoiselta, että yksikään taloyhtiö lähtisi teettämään
remonttia niin, että osa osakkaista maksaa laatat itse ja niistä tuleva korvaus
urakoitsijalta käytetään koko taloyhtiön hyväksi. Minä en ainakaan suostuisi
maksamaan ensin omia ja toisten laattoja ja antamaan omista laatoistani
syntynyttä hyötyä koko taloyhtiön jaettavaksi. Mutta ehkä jossain yhtiöissä
näin toimitaan.
Puheenjohtaja tosin totesi tämän meille maksettavan
hyvityksen kanssa, että siitä vähennetään meille osoitettava purkukustannus, ja
taloyhtiö maksaa vain erotuksen. Kerroin oman näkemykseni, jonka mukaan on
selkeintä, että yhtiö maksaa meille laskelman mukaisen korvauksen, jolloin
pankkitililtä lähtee x summa rahaa ja suoritukseen löytyy tiliotteen takaa selvitys,
jossa euromäärä on yksiyhteen suorituksen kanssa. Yhtälailla me maksamme
taloyhtiölle meille osoitettavan purkukustannuksen, jolloin pankkitilille tulee
x summa rahaa ja jälleen tilitapahtumaan löytyy tiliotteen takaa selvitys, jossa
euromäärä on yksiyhteen tapahtuman kanssa. Näin ei tarvitse tehdä ylimääräisiä
vientejä kirjanpitoon eikä tarvitse tulevaisuudessa netotella summia eri
laskelmilta, kun asia ilmenee suoraan tiliotteelta.
Roosa ja taloudenhoitaja eivät ottaneet kantaa, koska
totesivat, etteivät tiedä, miten tulee toimia. Patu oli sitä mieltä, että nämä
ovat kirjanpidollisia asioita ja kyllähän ne kirjanpitoon saadaan, kun
käsketään kirjanpitäjän ne sinne laittaa. Ja puheenjohtaja oli sitä mieltä,
että hänen ehdotuksensa on selkein.
Minä olen niin yksinkertainen, että minusta oli selkeintä,
että ensin siirtyy yksi raha tänne ja sitten siirtyy yksi raha tuonne ja kaikki
on suoraviivaista ja selvitettävissä suoraan tiliotteelta ja sen liitteistä. Toki
yhtiö joutui 0,13 euroa maksamaan ylimääräistä maksun vastaanottamisesta. Osa
ei ollut edelleenkään mitään mieltä ja loput olivat sitä mieltä, että on selkeämpää, että
ensin miinustetaan yhdestä summasta toinen ja siirretään loppusumma tililtä
eteenpäin. Sitten tehdään muistiotositteilla kirjanpitoon ylimääräisiä vientejä,
että saadaan kaikki kirjanpitoon oikein. Tilisiirtoja on vain yksi, mutta
maksamme sitten kirjanpitäjälle vienneistä ja käytetystä ajasta eikä
suorituksen tausta koskaan selviä vain tiliotetta katsomalla. Nettolopputulos
oli sama kummalla tavalla tahansa. Patu ja puheenjohtaja eivät oikein osanneet
kantaansa lopulta perustella, joten ehdotukseni voitti ja asia hoidettiin
yksinkertaisemmalla tavalla.
Jälleen käytiin läpi alakerran vessanvahinko, josta
puheenjohtaja ei ollut lausuntoa toimittanut. Lupasi toimittaa [tänään tasan kaksi
viikkoa kokouksesta, mutta ei ole vielä toimittanut]. Ilmoitin kokouksessa,
että haluan pöytäkirjaan kirjattavan, että remontissa jätettiin vaihtamatta
viallinen yläkerran kylpyhuoneen wc-istuin, joka ei täytä vesikalusteille
asetettuja vaatimuksia tällaisenaan, mutta yhtiö on siitä tietoinen. Alakerran
vessan hanaa ei vaihdettu, vaikka urakoitsija suositteli hanan tai ainakin
sekoittajan vaihtoa ja että lämminvesivaraajaan ei ole asennettu ylipaineen
poistoputkea valmistajan suosituksesta huolimatta. Selvästi muut olivat vähän
ihmeissään näistä puheenjohtajan tekemistä päätöksistä, mutta kukaan ei
vastustanut kirjausta. Poistoputkeen liittyen todettiin, että se on
asennettava.
Kysyin, oliko kenellekään tietoa, pitääkö remontista tehdä
ilmoitus verottajalle. En ihan hirveästi yllättynyt, ettei kenelläkään ollut
asia käynyt mielessäkään. Asunto-osakeyhtiö on monessa tapauksessa velvollinen
ilmoittamaan tietoja rakennusurakoista ja työntekijöistä verottajalle.
Ilmoitusvelvollisuus koskee urakoita, joiden kustannukset ilman arvonlisäveroa
ylittävät 15 000 euroa. Ilmoitettavia tietoja ovat esimerkiksi rakennusurakan
arvo ja kuka on urakoitsija. Tiedot on ilmoitettava sähköisesti kuukausittain.
Kyse ei ole ihan pienestä laiminlyönnistä, jos ilmoitus jää
tekemättä, sillä tiedonantovelvollisen rikkoessa tiedonantovelvollisuuttaan,
hänelle voidaan määrätä verotusmenettelylain 22 a §:n mukaan enintään 15 000
euron laiminlyöntimaksu. Samoin laiminlyöntimaksu voidaan määrätä, jos
tiedonantovelvollinen toimittaa tiedot väärällä välineellä, esimerkiksi
paperilla. Taloudenhoitaja lupasi selvittää ilmoituksen tekemistä.
Lopuksi kerroin huoleni remontin jäljestä ja sivusin
urakoitsijan vastinetta, joka oli virheet huomioon ottaen käsittämätön (#115).
Totesin vielä, että jatkossa on varmistettava, että näin isoa remonttia ei
tehdä ilman asianmukaista valvontaa. Työnluovutusta ei myöskään hyväksytä niin,
että urakoitsija jättää avaimen huoneiston pöydälle vaan loppukatselmus on
tehtävä yhdessä taloyhtiön edustajan ja urakoitsijan kanssa.
Käsittelimme kokouksessa myös yhtiön talousasioita sekä
hallintoa, joka ei nykyisellään toimi. Puheenjohtaja oli sitä mieltä, että
hänellä ei ole aikaa joka ilta töiden jälkeen hoitaa juoksevia asioita ja että
meidän tulisi ymmärtää, että sähköposteille tulee antaa myös jonkinlainen
vastausaika. Totesimme lähes yhteen ääneen Roosan kanssa, että kyse ei nyt ole
päivän tai kahden odotusajasta vaan moni asia on seissyt jo viikkoja – osa jopa
kuukausia. Turhauttavinta on, kun ei saa välillä mitään vastausta.
Kysyin ehdotuksia tilanteen parantamiseksi. Kerroin, että
hyvin akuutteja ja pian kuntoon laitettavia asioita ovat muun muassa yhtiön kirjanpidon
järjestäminen, osakeluettelon laatiminen, rahoitusvastikkeiden oikaisu ja
kuntoon laittaminen sekä vastikemaksujen saattaminen järkevään muotoon. Nämä
olivat pelkästään asunto-osakeyhtiölain vaatimuksia. Lisäksi oli monia muita
asioita, jotka yhtiön edun mukaisesti oli saatettava pian kuntoon. Kerroin,
että omia vaihtoehtojani oli pätevän isännöitsijän palkkaaminen tai
ulkopuolisen hallituksen valitseminen. Molemmat tuovat kustannuksia, mikä oli
minusta hölmöä, sillä voisimme hoitaa samat asiat itsekin, jos vain
hoitaisimme.
Roosa ehdotti, että pitäisikö puheenjohtajaa vaihtaa. Hän
totesi, että hänellä ei riitä osaaminen ja että minä olisin ainoa vaihtoehto
tehtävään, jos nykyinen siirtyisi syrjään. Tein keväällä päätöksen, että luovun
niin monesta luottamustehtävästä tänä vuonna kuin voin. Toin tämän
yhtiökokouksessakin esille ja totesin, etten suostu puheenjohtajaksi. Tämän
piti olla viimeinen vuoteni kotona lasten kanssa ja halusin keskittyä heihin
100-prosenttisesti. No, ihan ei vuosi sujunut suunnitelmien mukaan. Punnitsin
pikaisesti vaihtoehtoja: joko otan tehtävän ja olen taas korviani myöten
tekemättömien töiden suossa tai sitten jatkamme näin ja olen korviani myöten
potkimassa muita eteenpäin tekemättömien töiden suossa.
Patulle kävi kaikki: hän oli valmis maksamaan
isännöitsijöille ja kenelle tahansa, hänelle sopi puheenjohtajan vaihto, mutta
itse hän ei siihen suostunut ja sopi hänelle jatkaa näinkin. Patu ehdotti, että
kokoontuisimme aina, kun jotain asiaa on. Minusta vaihtoehto kuulosti hölmöltä aikakautena,
jolloin asioita voi niin helposti sopia sähköisestikin ja säästää kaikkien
aikaa. Roosa kannatti puheenjohtajan vaihtoa. Puheenjohtaja totesi, että hän
voi jatkaa, mutta työkiireet vievät ison osan ajasta tai sitten hän voi siirtyä
syrjäänkin. Tilanne oli inhottava. Tuntui pahalta syrjäyttää toinen, mutta ei
tilanne voinut entisellään enää jatkua. Suostuin puheenjohtajaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti