Asianajajallamme tuntui olevan kiire, joten aloin oman elämäni asianajajaksi ja laadin vastineen Myyntimiehen kirjeeseen. Totesin, että kaupan kohteena olevaan asuntoon tehty kylpyhuoneremontti oli myyjän teettämä oma muutostyö. Myyjä ei ilmoittanut muutostyöstä yhtiölle, joten yhtiöllä ei ollut mahdollisuutta valvoa työtä. Yhtiö ei tilannut eikä valvonut vedeneristeeseen liittyviä töitä vaan yhtiö on yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti ainoastaan korvannut myyjän teettämän vedeneristystyön.
Toimintatapa oli ollut yhtiössä normaali osakkaan
suorittaessa kylpyhuoneremonttia oma-aloitteisesti. Yhtiö on korvannut
vesieristeen myös muissa asunnoissa kannustaakseen osakkaita remontin tekoon.
Vastuu työstä ei sen myötä kuitenkaan siirry taloyhtiölle. Yhtiö on korvannut
vedeneristyksen tapauksissa, joissa remontti on tehty kokonaisvaltaisesti eli
alkuperäinen eriste on korvattu uudella. Myyjä ei ole tuonut taloyhtiölle missään
kohtaa ilmi, että hänen remontissaan kyse oli vanhan laatoituksen päälle
asennettavasta vedeneristeestä ja laatoituksesta. Taloyhtiö ei olisi korvannut
vedeneristystä, jos sillä olisi ollut tiedossa toteutettu, hyvän rakennustavan
vastainen korjausmenetelmä. Erona muihin korvattuihin remontteihin on, että
suoritetuista töistä on toimitettu vedeneristysraportit ynnä muut asiakirjat
taloyhtiölle. Tähän remonttiin liittyen myyjä ei toimittanut taloyhtiölle minkäänlaisia
raportteja.
Koko taloyhtiönpäätös vedeneristystyön korvaamisesta oli
kaikin puolin kyseenalainen. Koko remontti mainitaan ainoastaan yhdessä
hallituksen kokouspöytäkirjassa. Pöytäkirja oli kirjattu samalle päivälle,
11.5.2010, jolloin lasku vesieristyksestä on päivätty. Kyseisen pöytäkirjan on
allekirjoittanut ainoastaan hallituksen puheenjohtajana toiminut remontin
teettäjä eli Myyntimies. Useita hallituksen kokouspöytäkirjoja oli myyjän
puheenjohtajakausilta laadittu jälkikäteen. Totesin, että vastuu saneerauksen
suorittamisesta on ollut yksin myyjällä.
Kerroin, että myyjä jätti kaupanteon yhteydessä kertomatta
useita tietoja, jotka olisivat vaikuttaneet kauppaan asuntokauppalain
tarkoittamalla tavalla. Myyjä valehteli järjestäen kodinkoneiden iästä sekä
remonttien toteutusajankohdista ja -tavoista. Myyjän onneksi välittäjä varmisti
edes ennen kaupantekohetkeä, olemmeko saaneet asiakirjoja, joista myyjä ei
maininnut mitään.
Myyjä ei tuonut kylpyhuoneen korjausmenetelmää esiin meille
missään vaiheessa vaan kylpyhuone kerrottiin remontoidun huolella ja kaikkia
lakeja ja asetuksia noudattaen. Kylpyhuoneen remontointivuodeksi kerrottiin
toistuvasti 2011. Myyjä ei tuonut korjausmenetelmää tai todellista
remontoimisvuotta esiin edes ennen kauppaa teettämässämme kuntotarkastuksessa.
Myyjä myönsi vanhan päälle rakennetun kylpyhuoneen vasta, kun asia paljastui
vesivahingon jälkeisten purkutöiden yhteydessä.
Totesin, että selvitys korjauskustannuksista esitetään, kun
kustannukset ovat selvillä. Korjaustöitä kohteessa ei ole saatu vielä
päätökseen, vaikka myyjä näin omassa vastineessaan väittikin. Myös selvitykset
muista kustannuksista esitetään kustannusten selvittyä. Kerroin, että taloyhtiön
korvaama yhtiön perustaso koski 150x150 -kokoista savipohjaista laattaa. Myyjän
kaupanvastuu on laajempi kuin yhtiön korjausvastuu, sillä myyjä vastaa
ostajalle kaikista – myös pintamateriaalien – korjauskuluista. Hintaero
savipohjaisen laatan ja kylpyhuoneessa ennen vahinkoa olleen laatan välillä oli
noin 2 000 euroa pohjatöineen.
Muistutin vastapuolta, että myyjä vastaa ostajalle kaikista
tiedoista, jotka ostajalle on annettu. Totesin, että varmistin vielä erikseen
myyjältä ennen kaupantekoa, onko esitetty alkuperäinen yhtiöjärjestys todella
voimassaoleva yhtiöjärjestys. Myyjä vahvisti asian olevan näin. Myyjä oli
kuitenkin ollut paikalla puoli vuotta aiemmin pidetyssä yhtiökokouksessa, jossa
oli päätetty yhtiöjärjestyksen muutoksista ja osakasvastuun lisäämisestä.
Totesin, että osapuolet eivät sopineet hinnanalennuksen
koskevan kaikkia jo tiedossa olevia tai tulevia taloyhtiön korjauskustannuksia.
Ostajina emme olisi ikinä suostuneet tällaiseen ehtoon. Tällainen
vapautuslauseke ei ole edes asuntokauppalain mukainen. Vapautuslauseke on
sallittu, kun se koskee jo kaupanteon yhteydessä todettuja virheitä. Virheen on
oltava riittävän yksilöity, kuten kauppakirjassa on alapohjan osalta todettu.
Etukäteen ei voida sopia ostajaa sitovasti siitä, että vapautuslauseke käsittää
kaikki mahdolliset ja mahdottomat tulevaisuudessa ehkä ilmenevät virheet.
Alapohjaongelman takia taloyhtiön kunto ei ollut niin hyvä
kuin oli annettu ymmärtää. Myyjä ja välittäjä ovat keskustelleet sovitusta
hinnanalennuksesta ja päivittäneet kauppakirjaa kahteen kertaan
hinnanalennuksen osalta juuri ennen kaupantekoa. Kauppakirja käytiin läpi
kaupantekotilaisuudessa ja huomiota kiinnitettiin ennen kaikkea kauppakirjaan
hetkeä aiemmin lisättyyn ehtoon hinnanalennuksesta. Kukaan ei esittänyt asiaan
pienintäkään vastaväitettä vaan asia todettiin kirjatun, kuten osapuolet olivat
aamulla sopineet.
Lopuksi totesin, että remontin tarkka ajankohta ei ole
tiedossa kenellekään, sillä myyjä ei ole pystynyt osoittamaan mitään
asiakirjoja remonttiin liittyen. Myyjällä on velvollisuus osoittaa, että hän on
menetellyt kaikin tavoin huolellisesti: asiantuntija on laatinut suunnitelman,
työstä on etukäteen asianmukaisesti lain edellyttämällä tavalla ilmoitettu
taloyhtiölle, työn suorittajaksi on valittu alan ammattilainen ja työtä on
valvottu asianmukaisesti.
Kaupan kohteena ollut huoneisto on varustukseltaan ja
kunnoltaan merkittävästi huonompi kuin ostajilla oli perusteltua aihetta
edellyttää ottaen huomioon asunnon hinta, sen ikä, alueella tavanomainen
varustetaso, kohtuullista asumistasoa koskevat yleiset vaatimukset sekä muut
seikat. Asunto ja yhtiö myytiin hyväkuntoisena, ilman tarvetta isoille
remonteille. Asunnosta maksettiin alueen keskihintaan nähden korkeampi
neliöhinta annettujen tietojen perusteella. Remonttihuolista vapaan asunnon
ostaneena jouduimme muutaman viikon asumisen jälkeen muuttamaan asunnosta pois
myyjän teettämän remontin johdosta. Asunto oli asumiskelvottomana puoli vuotta,
mistä aiheutui meille huomattava haitta. Emme olisi ikinä suostuneet
kauppoihin, jos asunnon todellinen kunto olisi ollut tiedossa.
Toimitin kirjeeni asianajajallemme ja kerroin, että kirjasin
joitakin ajatuksiani ylös. Mitään ei kuulunut. Joulun alla laitoin vielä kerran
viestin, jossa kerroin kyselleeni jo useita kertoja toimenpiteiden perään,
mutta mitään ei tapahtunut. Vihdoin asianajaja soitti. Hän pahoitteli, että
asia oli jäänyt, vaikka aina välillä olin mielessä käynyt [hmm, epäilen].
Häneltä oli jäänyt vastapuolen vastine tallentamatta asiakaskansiooni ja näin
hän oli vain jäänyt odottelemaan vastapuolen vastausta.
Kävimme puhelimitse läpi seuraavan toimenpiteen ja
asianajaja totesi laittavansa tarkennetun vaatimuksemme vastapuolelle, kun
kustannuksetkin olivat nyt tiedossa. Jälleen muistuttelin yksityiskohdista,
jotka olivat häneltä unohtuneet. Vielä samana päivänä hän toimitti kirjeen
Myyntimiehen asianajajalle. En saanut kirjettä oikoluettavaksi, mutta kirje oli
ihan kohtalainen. Itse olisin joitakin raskauttavia näkökohtia vielä ottanut
esiin, mutta ehkä ammattilaiset tietävät paremmin. Useita toteamuksia
kirjeeseensä asianajaja oli kuitenkin ottanut suoraan laatimastani vastineesta.
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että asuntokauppalain valossa
suhteellisen selvästä tapauksesta – jos nämä riitatilanteet nyt koskaan voivat kovin
selviä olla – käydään turhauttavaa vääntöä kahden huippukalliin asianajajan
toimesta. Kumpikaan asiantuntijoista ei tunne tapauksen yksityiskohtia tai ne
eivät ainakaan kirjallisista tuotoksista ulkopuoliselle välity. Me olemme
esittäneet vaatimuksen ja siihen liittyen meillä on mielestäni pitävää näyttöä.
Vastapuoli heittelee omia näkemyksiään, vaikkei heillä ole mitään näyttöä
väitteidensä tueksi. Onko ainoa vaihtoehto ratkaista riita tuomioistuimessa,
mikä tietää takuuvarmasti voittoa vain asianajajille isojen palkkioiden
muodossa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti