Toivottavasti joulu sujui kaikilla mukavissa merkeissä. Meillä oli oikein onnistunut joulu: olimme perinteisesti äidin luona ja mukana olivat molempien läheiset. Meillä on molemmilla niin pieni suku, että vaikka molemmilla oli käytännössä koko suku kokoontuneena yhteen, ei meitä ollut kuin kahdeksan aikuista ja kaksi lasta. Jo vuosia olen tavannut isän perheen vasta joulu- tai tapaninpäivänä, mutta tänä jouluna isä tuli toimittamaan joulupukin roolia ja lapset olivat haltioissaan. Mukaan tuli vielä Zara-siskoni. Pöytä notkui jälleen jouluherkkuja eikä aattoiltana tarvinnut muuta kuin syödä ja nauttia olosta. Paljon enempää en joululta olisi voinut toivoa – kiitollisena jatkan tästä taas eteenpäin ❤
Olen viime aikoina keskittynyt niin paljon urakoitsijan ja
taloyhtiön toilailuihin, että Myyntimies on jäänyt ihan sivuosaan. Päivitetään
siis tähän väliin, mikä on kuvio Myyntimiehen suunnalla. Olin Myyntimieheen
yhteydessä syksyn aikana ja kerroin, että olemme ottaneet asianajajan
selvittämään asuntokauppaan liittyneitä virheitä (#93). Myyntimiehen mieltä ei uutinen
lämmittänyt lainkaan – vaikka äänensävystä päätellen koko mies pahemman kerran
hiiltyikin.
Asianajajamme lähestyi Myyntimiestä kirjeellä, jossa esitti
alustavan vaatimuksen kustannuksista, joita vesivahingon selvittämisestä ja
korjaamisesta oli meille aiheutunut. Asianajaja lisäsi, että vaatimusta
tarkennetaan, kun kustannukset ovat selvillä. Myyntimies oli mennyt lankoja
pitkin myös asianajajamme luokse. Ensin Myyntimies oli hieman ylimielisesti
naureskellut vaatimuksillemme, mutta asianajajan selvittäessä kuviota
Myyntimiehelle, oli ääni kellossa muuttunut. Olimme kuulemma heittäytyneet
täysin röyhkeiksi esittäessämme mitään vaatimuksia Myyntimiehen suuntaan ja
asia jatkuisi heidän puoleltaan niin ikään asianajajan yhteydenotolla.
Marraskuussa vastaanotimme Myyntimiehen asianajajalta
vastineen vaatimuksillemme. Tunnistin heidän asianajajansa kovaksi tekijäksi
asuntokauppajuridiikan alalla. Siihen nähden yllätyin kovasti, millaisen
vastineen käsiini sain. Vastine oli asiallisesti laadittu, mutta väitteet ja
perustelut olivat käsittämättömiä. Toisin kuin aiemmin, Myyntimies ei käynyt
kiistämään huonosti tehtyä remonttia ja siitä aiheutuneita vahinkoja. Sen
sijaan he väittivät, että vuosien 2009-2010 aikoihin suoritetussa
saneerauksessa on taloyhtiö tilannut ja maksanut kaikki vedeneristykseen
liittyvät työt ja materiaalit. Vastuu vahingoista on siis täysin taloyhtiöllä.
Olin hämmentynyt. Tiedän, että riitaoikeudenkäynneissä voi
lopputulos olla usein ihan muuta kuin maalaisjärjellä ajateltuna. Olen
kuitenkin kuvitellut, että asianajajan etiikkaan kuuluu selvittää ajamansa
asian taustoja ennen kuin väitteitä lähdetään esittämään eteenpäin. Kukaan ei
tiedä tarkalleen, milloin kylpyhuoneremontti on tehty eikä edes Myyntimies
omassa vastineessaan pystynyt ottamaan asiaan tarkemmin kantaa. Minusta se
kertoo jo jotain väitteiden aukottomuudesta. Ja kuvitteliko vastapuoli, että he
voisivat oikeasti tässä kohtaa alkaa väittää, että remontti olikin taloyhtiön
teettämä?
Minun sisäinen juristini sanoo, että olisin ensin
selvittänyt, kuka työn todella on tilannut ja varmistanut, että asiakkaani
väitteille löytyy jonkinlaista totuuspohjaa. Jos mitään ei löydy, kuten tässä
tapauksessa oletettavaa on, selvittäisin asiakkaalleni, että tuulesta temmatut väitteet
harvoin menestyvät. En tiedä, oliko vastine vain yritys saada meitä
perääntymään vai voiko asianajajien toiminta aidosti olla näin moraalitonta.
Vai oliko Myyntimies oikeasti niin röyhkeä, että valehteli kirkkain silmin omalle
asianajajalleenkin?
Puoli sivua asianajaja käytti siihen, että eritteli kaikki
vaatimamme kustannukset ja toisteli, että ei ole esitetty tarkempaa selvitystä
tämän ja tämän perusteista. En tiedä, onko se yleinen tapa, mutta minulle oli
itsestään selvää, että selvitykset ja muut annetaan myöhemmin, kun tarkat
kustannukset ovat selvillä. Vaikea sitä on kai seikkaperäistä selvitystä antaa,
jos kustannukset ovat vielä auki, kuten asianajajamme oli tuonut ilmi.
Väärään yhtiöjärjestykseen asianajaja totesi, että se on
välittäjän ostajalle antama ja isännöitsijältä hankkima. Toteamus ihmetyttää,
sillä luulisin asioihin perehtyneen asianajajan tietävän, että myyjä vastaa
kaupanteon yhteydessä esitetyistä dokumenteista, vaikka ne olisivat itse Paavin
toimittamia.
Lopuksi vastineessa väitettiin, että olimme sopineet
kaupanteon aamuna hinnanalennuksesta, joka kattaa kaikki jo tiedossa olevat ja
tulevat yhtiön korjauskustannukset. Kauppakirjaan vain oli jäänyt virheellinen
sanamuoto, mutta asia oli kaupantekotilaisuudessa suullisesti käsitelty ja myös
välittäjä oli tämän Myyntimiehelle vahvistanut. En voinut käsittää, että alansa
parhaimmistoon kuuluva juristi lähtisi tosissaan väittämään tällaista.
Uskoiko asianajaja todella, että olisimme 7 000 euron
hinnanalennuksella vapauttaneet myyjän kaikesta vastuusta? Uskoiko hän todella,
että kauppakirjaan oli vahingossa yksilöity alapohjaongelma, vaikka tarkoitus
oli kirjoittaa, että hinnanalennus koskee ihan kaikkia mahdollisia vikoja ja
puutteita? Mitä hän kuvittelee väitteellä voittavansa, sillä hänen täytyy
tietää, että kyseinen ehto ei sitoisi ostajia, vaikka sellainen sanasta sanaan
kauppakirjassa lukisikin. Ja nyt ei edes lukenut – ei sinne päinkään.
Onpas ikävä kuulla teidän vesivahingosta ja siitä miten pitkälle joudutte sen kanssa menemään. Meillä oli myös tutulla täällä Turun alueella samanlainen vesivahinko ongelma, mutta onneksi siinä ei tarvinnut turvautua asianajajaan. Tsemppiä teille ja toivottavasti kaikki selviytyy hyvin päin.
VastaaPoista