Taloyhtiön hallitus päätti lokakuisessa kokouksessaan esittää urakoitsijalle reklamaation kylpyhuoneremontin venähtämisestä. Remontti kesti kaikkinensa yli kolme kuukautta, josta ”hitain” osuus, kuivatus, vei 3,5 viikkoa. Hallitus päätti vaatia viimeisestä 6.074,40 euron laskusta ensinnäkin reilun tuhannen euron hyvitystä laatoista, jotka olimme osakkaina itse hankkineet. Loppusummasta puheenjohtaja esitti kokouksessa 50 prosentin hyvitystä, johon muu hallitus suostui.
Puheenjohtaja laati reklamaation ja toimitti sen muilta
kyselemättä urakoitsijalle. Kuten #112:ssa kerroin, emme useista pyynnöistä
huolimatta ole vieläkään nähneet, mitä tuossa reklamaatiossa lopulta luki. Jokke,
jota olin tähän asti pitänyt suoraselkäisenä ja rehellisenä kaverina, toimitti
puheenjohtajalle vastineen, jossa kiisti kaikki taloyhtiön vaateet eikä suostunut
euronkaan hyvitykseen.
Jokke oli muun muassa sitä mieltä, että laatoitus täyttää
yleiset laatoitusvaatimukset, RT-kortin vaatiman tason, sekä hyvän
rakennustavan. Jokke myös kertoi, että osakas oli reklamoinut laatoituksessa
olevista pienistä hammastuksista, joista urakoitsija oli hyvittänyt laatoituksen
lisätyöhinnan.
Meinasin tukehtua iltateeheni pelkästään kahden ensimmäisen
lauseen jälkeen. Laatoitus ei täyttänyt rakentamisen yleisiä laatuvaatimuksia
ja nämä pienet hammastukset olivat Joken omien sanojensa mukaisesti ”törkeitä
eikä tuollaisia missään nimessä kuuluisi valmiissa työssä olla”. Urakoitsija
kyllä hyvitti laskuttamansa lisätyöhinnan meille, mutta vasta siinä vaiheessa,
kun hammastuksia löytyi niin paljon ja niin haastavista paikoista, että niiden
korjaaminen olisi tullut urakoitsijalle todella kalliiksi. Tuo hyvitys koski
vain sitä, että me suostumme elämään irvistävien laattojen kanssa eikä urakkaa pitkitetä enää entisestään.
Jokke oli myös sitä mieltä, ettei aikataulu viivästynyt
oleellisesti heidän toimestaan. Rakenteiden kuivaus sekä purkutöissä
hajonneiden seinien korjaukset aiheuttivat useiden viikkojen odotuksen ja
lisätyön. Osakas oli tilannut työn poikkeavalla laatalla, joka aiheutti työtä
noin viikon lisää. Lisäksi poreammeen asennus ja muutokset valaistukseen viivästyttivät
työtä.
Kahden seuraavan lauseen lukeminen aiheutti teen
purskahtamisen tietokoneen ruudulle. Kenen toimesta se urakka venyi kolmen
kuukauden mittaiseksi, ellei heidän? Jokke oli itse myöntänyt, että aikataulu
petti pahasti laatoitus- ja jälleenrakennustyön osalta, mutta nyt väitti
kirkkain silmin (tai kirjaimin) ihan muuta. Ja se oli käsitelty jo moneen
kertaan, että meidän hurjaakin hurjemmat lisätyöt, joihin meni kaiken kaikkiaan
vajaa kaksi päivää, oli tehty elokuun loppuun mennessä.
Kun toiset kaataa metsän ja rakentaa talon, toiset laatoittaa kylpyhuoneen seinät. |
Jokke keksi myös ihan uuden ongelman, joka oli urakkaa
viivästyttänyt. Yhtiön tuli järjestää vesi ja sähkö työn ajaksi. Vedensaanti
asunnosta oli loppuvaiheessa estynyt, mutta yhtiön edustajan ohjeistuksen
mukaan vettä sai ulkovesipostista. Ulkovesipostin sulkuavain kuitenkin
poistettiin ja näin estettiin veden käyttö ja aiheutettiin viivettä. Urakoitsija
ei kuitenkaan katsonut aiheelliseksi reklamoida tai keskeyttää töitä yhtiön
laiminlyönneistä huolimatta.
Teki mieli viskata teekuppi kylppärin seinään! Vedensaanti toki
keskeytyi, kun vesi kytkettiin pois päältä. Urakoitsija haki vettä
naapurin ulkovesipostista, mutta puheenjohtaja oli sopinut naapurin kanssa vain
yhdestä päivästä. Urakoitsija oli ravannut naapurin ikkunan alla kuitenkin
useamman päivän. Naapuri oli poistanut vesipostista avaimen, mutta työmies
löysi vastaavan avaimen meidän ulkovesipostista ja jatkoi vedenhakua entiseen
malliin. Viivästys oli noin kymmenen minuuttia.
Tiedottamispolitiikkaankin Jokke otti kantaa. Osakasta oli
kuulemma tiedotettu lopun parin päivän viiveestä. Viiveelle oli ihan
luonnollinen selityskin, sillä viive johtui lähinnä kuituvalojen asennuksesta.
Kuituvalot kuitenkin korjattiin ennen loppusiivousta ja osakas oli asiasta tietoinen.
Jokke vielä ystävällisesti kertoi, että tämäkin työ oli hyvitetty ja osakas oli
tähän todennut, että tehkää työ vaan rauhassa loppuun.
Tässä kohtaa keittiöstämme raikui jo huutonaurua. Joken
olisi pitänyt harkita yrittäjyyden sijaan satusedäksi ryhtymistä. Kadehdittavasti
hän pystyi tuottamaan tekstiä, joka oli aivan täyttä pas… huttua. Osakasta
tiedotettiin siinä kohtaa, kun osakas itse soitti ja kysyi, että ei tainnut
ihan aikataulu pitää. Ja tämä toistui kolme kertaa (#89). Ja tuohon viiveen syyhyn en viitsi ottaa edes kantaa. No
sen verran otan kuitenkin, että kuituvalojen ensimmäisestä korjauksesta alettiin
puhua vasta sen jälkeen, kun urakka oli annetusta aikataulusta jo päivän
myöhässä. Että ihan vähän joku muukin saattoi viivettä aiheuttaa, kun vielä
viikko sovitun päivän jälkeen kylpyhuoneessa tehtiin saumauksia – kymmenistä muista
työvaiheista puhumattakaan.
Jokke totesi myös, että yhtiö oli vaatinut 19.9. esittämässään
reklamaatiossaan lopputöille aikataulun. Urakoitsija oli sellaisen antanut eikä
siihen tullut merkittäviä muutoksia. Hajonneiden seinien korjaus oli tästä
huolimatta kuitenkin suoritettu veloituksetta hyvityksenä (yli 40 työtuntia).
Huutonauru vaihtui jälleen tukehtumisefektiin, kun keuhkoista
tulviva ilma ei enää tiennyt, mihin suuntaan piti hämmästyneessä keskivartalossa
kulkea. Seinien korjaus yli 40 tuntia! Työmies Make teki vikalistakorjauksia 2
päivää. Hän tuli kello 8 jälkeen ja lähti kello 15 jälkeen. Hän piti
lounastauot ja molempina päivinä kahvittelimme ja jaarittelimme siinä sivussa
jotain. Hän ei erityistä kiirettä pitänyt, mutta hoiti kaikki
vikalistakorjaukset noiden kahden päivän aikana – myös seinien korjauksen. Jos
joku pääsee tällä matematiikalla 40 tuntiin, niin minulle sama laskukaava
kiitos. Olisi huikeaa saada 5-kertaiset tunnit käyttöön. Pienenisi To Do -lista
sellaisella vauhdilla, että voisi joutua peukaloita pyörittelemään.
Lopuksi Jokke vielä totesi, että he katsovat reklamaation
aiheettomaksi edellä mainituin perustein. Heidän tekemänsä hyvitykset
osakkaalle sekä yhtiölle tehdyt tiiliseinien korjaukset olivat heidän osaltaan
merkittäviä hyvityksiä. Ja vielä Jokke lisäsi, että osakkaalle on myös
asennettu keittiön hana veloituksetta. Lopuksi Jokke pyysi vaadittuun
laattahyvitykseen liittyen, että taloyhtiö mittaa uudelleen seinäneliöt
kylpyhuoneesta: 41m2 ei voi olla oikein.
Sen pituinen se. Tuijotin lamaantuneena tietokoneen ruutua.
Mitä minä ihan oikeasti juuri äsken luin? Olkoonkin niin, etteivät he mitään
halunneet hyvittää, mutta perustella se tällaisella tarinoinnilla. Olimme itse
paikalla, kun seinät korjattiin ja Joken esittämä tuntimäärä oli aivan tuulesta
temmattu. Miksi hän kuvitteli tuollaisen väitteen menevän läpi?
Ja kylpyhuoneen seinälaattojen neliöt! Pate laski minulle
tarvittavan laattamäärän. Laatoituksen loppuvaiheessa työmies Make pyysi
tilaamaan kolme pakettia laattaa lisää. Samana iltana Jokke (!) soitti itse
perään ja vaati tilaamaan yhdeksän pakettia. Ihmettelin määrää moneen kertaan,
mutta Jokke esitteli ja perusteli laskelmiaan. Kerroin, että laattamäärä
hämmentää meitä todella paljon, mutta tilaan, jos niin vaaditaan. Ja niin
vaadittiin. Ja urakan jälkeen vaadittiin laskemaan heidän ilmoittamiaan
neliöitä uudestaan, kun ei voinut laattaa mennä niin paljon.
Hämmennyn edelleen käydessäni tätä läpi. Miten mikään yritys
voi menestyä tällaisella toiminnalla? Vaan menestyihän se tämäkin:
puheenjohtaja hyväksyi vastineen muulta hallitukselta mielipiteitä kyselemättä
ja toimitti viimeisen urakkalaskun maksuun – muulta hallitukselta mielipiteitä
kyselemättä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti