Totesimme urakoitsijalle, että
emme missään nimessä hanki tarvikkeita heidän kauttaan. Kerroin, että säästämme
yli 1 500 euroa tilaamalla tuotteet vaikka suoraan valmistajilta OVH-hinnoilla
– ja keskittämällä ostoksiamme säästämme vieläkin enemmän.
Pate epäili jossain vaiheessa,
että ulkopuoliset tarjoukset on pyydetty valmiille laattapinnoille ja näin
ollen tarjoukset alittivat heidän laskelmansa. Korjasin, että asentajat ja
urakoitsijat ovat kyllä käyneet paikan päällä katsomassa, mitä esimerkiksi
ammeen tai varaajan asennus kyseistä hetkestä eteenpäin maksaa, ja huomioon on
otettu kaikki vaadittavat sähkö- ja putkityöt.
Onneksemme myös pyysimme useampia
tarjouksia, sillä lämminvesivaraajan vaihdon kanssa kävi varaaja-asiantuntijan
käynnin myötä ilmi, että saunaan asennettava varaaja ei ole riittävä
tarpeisiimme. Vaikka uusi varaaja on paperilla saman kokoinen kuin vanha,
käytännössä lämpimän veden riittävyys on huomattavasti vähemmän. Vaakamallinen
varaaja nimittäin toimii eri tavalla kuin pystymalli eikä vaakamalli hyödynnä
lämmintä vettä koko kapasiteetillaan. Asentaja myös epäili, ettei 300 litrainen
varaaja edes mahtuisi saunaan. Siinä sitä olisi oltu, kun olisi tilattu SM
Oy:ltä yli 5 000 euron lisätyönä varaajanvaihto ja olisimme saaneet
loppuelämämme palella kylmässä kylvyssä veden riittämättömyydestä johtuen.
Pate ei avannut 2 500 euron
urakkahinnan kasvua enää, mutta ehdotti seuraavana päivänä, että pitäisimme
pienimuotoisen työmaapalaverin. Tämä sopi meille oikein hyvin, keskustelisin
mielelläni kasvotusten yrityksen hinnoittelupolitiikasta. Paikalle olivat
tulossa myös SM Oy:n toinen osakas Jokke sekä taloyhtiön hallituksen
puheenjohtaja.
Tapasimme maanantaina 15.8.
kotonamme. Lapset saimme hetkeksi hoitoon ja pystyimme Jiin kanssa keskittymään
remontin läpikäymiseen urakoitsijan kanssa. Varsinaista selvitystä
kohtuuttomille kustannuksille he eivät osanneet sanoa, mutta Jokke myönsi
suoraan, että hyöty, jonka he kalusteista ja tarvikkeista saavat, menee heidän
pussiinsa ja kuluttaja maksaa yhteistyökumppanin suositushinnan SM Oy:lle.
Patelle oli aiemmin ollut iso ongelma, jos hankimme tarvikkeet itse, mutta
Jokelle asia oli samantekevä ja näin ollen päätimme, että toimitamme kaikki
kalusteet itse.
Tapaaminen sujui hyvässä hengessä. Jokke oli ollut erittäin
asiallinen ja mukava alusta asti, mutta Patella tuntui olevan jotain
antipatioita meitä kohtaan. Tapaamisessa hän tyytyi enimmäkseen tuijottamaan
kengänkärkiään.
Saimme tapaamisessa sovittua, että
lisätyölistalta jätetään pois toisen suihkun, pyyhekuivaimen ja lasitiilien
asennus sekä varaajan siirto. Lasitiiliseinän tilalle otamme tavallisen
suihkuseinän, jonka hankimme itse. Toimitamme itse myös laatat. Myös kaikki muut kalusteet eli allas- ja
peilikaapin sekä saunanoven ja tähtitaivasvalot toimitamme itse. Ja tietysti
sen ammeen. Jokke vielä lupasi, että he tarkistavat tarjottuja urakkahintoja ja
palaavat asiaan.
Parin päivän päästä Pate palasi
sähköpostilla ja pyysi kuittaamaan, että tilaamme heiltä ammeen asennuksen,
tähtitaivaan asennuksen sekä laatoituksen isommalle laatalle. Vastasin, että
nämä ovat ok. Lisäksi kysyin, milloin seuraavien tarvikkeiden tulee olla
työmaalla: suihkuseinä, amme, laatat, allas- ja peilikaappi, saunanovi, valot
ja alakerran tuulikaappiin tulevat kattopaneelit. Pate kiitti tilauksesta ja
kertoi, että laatat voisivat olla työmaalla 29.8. alkavalla viikolla ja muut
tavarat sitä seuraavalla. Fiilis oli mitä mainioin, asioista oli järjettömän
veivauksen jälkeen päästy kaikkia tyydyttävään lopputulokseen ja kohta olisimme
kotona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti