Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

maanantai 17. lokakuuta 2016

#75: Unelmien urakoitsija


Laatoitus kylpyhuoneessa alkoi perjantaina 2.9. Kävimme iltapäivällä tekemässä kaupat K-Raudassa valitsemistamme kylpyhuonekalusteista ja päätimme ajaa kodin kautta takaisin tullessa. Työmaalla ei ketään enää ollut, mutta ensimmäistä kertaa kotiin pääsyn läheneminen alkoi tuntua konkreettiselta, kun näki lähes valmista seinäpintaa. Kuudessa tunnissa laatoittaja oli saanut laatoitettua kaikista pisimmän seinän, jolla oli kaiken lisäksi ikkunat ja jolle piti asetella myös mosaiikkinen tehosteraita.

Jii katsoi tehosteraitaa lähempää ja huomasi, että se on eri tasossa suhteessa tavalliseen laattaan. Meillä oli 15.8. pidetyssä palaverissa puhetta siitä, että usein nämä mosaiikkilaatat ovat ohuempia varsinaiseen laattaan verrattuna. Se ei olisi mikään ongelma, mutta mosaiikki vaatii paksumman pohjatyön, jotta laatat lopulta ovat samassa tasossa. Tarkistin paksuudet heti laattaliikkeestä ja ilmoitin 23.8. Patelle, että laatan paksuus on 9 millimetriä ja mosaiikin 4,5 millimetriä. Toimittaessamme laatat työmaalle, työmies Make kiinnitti heti huomiota paksuuseroon ja totesi, että mosaiikille täytyy tehdä sitten paksumpi pohja.

Nyt mosaiikki ja laatta oli isketty yhtä syvälle seinään ja mosaiikki oli 4,5 millimetriä muita laattoja syvemmällä. Mielessä pyöri Joken aamuinen puhelu, jossa hän totesi, että laatoituksen korjaaminen jälkikäteen on ”helvetin hankalaa jokaiselle osapuolelle”. Tuijotin tasoeroa ja Joken sanat jyskyttivät takaraivossa: ”helvetin hankalaa, helvetin hankalaa”. Teki mieli itkeä. Miksi se sitten oli laitettu näin?

Laatat vähän eri tasossa

Yritimme viikonlopun ajan selvittää, voiko tehosteraita jäädä eri tasoon. Emme olleet itse törmänneet tällaiseen ratkaisuun eikä pikaisten puheluiden perusteella kukaan muukaan. Kukaan ei osannut sanoa, onko kyse vain kosmeettisesta haitasta vai oikeasti jopa isosta virheestä. Yritimme selitellä itsellemme, että tehoste tuo vähän syvyyttä ja luo vähän kontrastia ja kaikkea mitä. Samaan aikaan mietin, että tyhmältähän tuo näyttää. Olimme kuitenkin valmiit jättämään tehosteen paikalleen, jos kyse on vain kosmeettisesta haitasta ja korjaaminen on vaikeaa.

Sunnuntaina laitoin Patelle sähköpostia selvittääkseni, mistä on kyse. Kirjoitin, että kävimme kotona ja kurkkasimme kylpyhuoneeseen. Kerroin, että oli todella mukava nähdä, että ensimmäinen seinä oli jo laatoitettu, mutta että hämmästyimme mosaiikkitehosteen ja peruslaatan tasoeroa. Kirjoitin, että ilmoitimme etukäteen, että mosaiikki on ohuempaa. Lisäsin vielä, että myös remonttimies sanoi tasoitustöiden aikana, että mosaiikin kohdalta pohjaa täytyy korottaa. Nyt laatat olivatkin vastoin kaikkia aiempia tietoja eri tasossa.

Pate hoiti ongelman tyylillä. Hän vastasi seuraavana päivänä lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Haluatko että tälle tällä tehdään jotain? Vai jatketaanko töitä eteenpäin?

Paten viestistä oli rivien välistä luettavissa, että kyse on kosmeettisesta haitasta ja voimme ihan itse päättää, mitä tehosteelle tehdään. Päätimme jo, että annetaan olla: mosaiikkia tuskin saisi ehjänä irti ja mitä kävisi vesieristeelle sen takana, jos siitä revitään kiinnitettyä laattaa irti. Kysyimme myös Makelta mielipidettä ja hän totesi, että ei oikein tiedä, miten olisi paras toimia. Mosaiikin irrottaminen voisi vahingoittaa vesieristettä, mikä on suihkun takana jossain määrin riskaabelia. Toisaalta korjaaminen esimerkiksi uuden mosaiikkirivin päälle liimaamalla ei sekään olisi kovin järkevä ratkaisu. Kysyin, mitä Make tekisi, jos kyseessä olisi hänen kylpyhuoneensa. Hän totesi, että jättäisi noin, vaikka typerältähän se näyttää.

Päätimme, että meidän on pakko kysyä Patelta vielä uudestaan. Laitoin sähköpostia ja kysyin, mitä Pate on mieltä, onko tehoste hyvin ja tarkoituksenmukaisesti tehty. Jättäisikö hän ratkaisun omaan kylpyhuoneeseen noin ja voiko tällaista esittää referenssinä eteenpäin. Kerroin, että me emme ole tienneet, että laattoja voi tällä tavoin eri tasolle asentaa. Totesin, että on vaikea ottaa kantaa, miltä lopputulos tulee näyttämään, kun emme ole koskaan tällaista ratkaisua nähneet. Kysyin, miten tehosteen korjaaminen onnistuu ja mitä se tarkoittaa aikataulun suhteen.

Lopuksi lisäsin vielä toiveen, että jos on tarvetta saada jotain mielipiteitä asioista (joita emme itse ymmärrä tai osaa ottaa puheeksi) lopputulosta koskien niin niistä keskusteltaisiin yhdessä ja ennen kuin on jo menty tekemään jotain "peruuttamatonta".

Jos veti sanattomaksi Paten aiempi vastaus, niin seuraavan aamun yllätys sähköpostissa sai haukkomaan henkeä: ”Mikä ihmeen voima ajaa sinua vittuilemaan ihan joka meilissä jonka lähetät? Etkö ymmärrä että tässä ollaan samalla puolelle? Ei ole kovin mieltä ylentävää avata viestejäsi tai vastata niihin. Vastaisuudessa en reagoi millään tavalla alla olevan kaltaisiin viesteihisi vaan heitän ne roskiin suoraan. Korjaaminen onnistuu ihan helposti ja se ei vaikuta aikatauluun (jota ei edes ole määritelty) yhtään.

Makasin lamaantuneena sängyllä ja tuijotin kattoon. Luin Paten vastauksen uudestaan ja uudestaan. Luin omat viestini – ihan kaikki viestini, sähköpostit ja tekstiviestit – ja lamaannuin entisestään. Työ oli toteutettu täysin eri tavalla kuin oli sovittu, mutta yritimme olla joustavia ja olisimme hyväksyneet virheen, jos joku olisi voinut sanoa, että sen voi huoletta noin jättää. En lamaantunut vähiten Paten esimerkillisistä asiakaspalvelutaidoista vaan myös keskeytyneestä remontista. Oli tiistai ja työt olivat seisseet jo kaksi päivää. Patella ei tuntunut olevan mikään kiire saattaa remonttia valmiiksi emmekä edelleenkään tienneet, voiko tehosteen jättää näin.

2 kommenttia:

  1. Aika itsestään selväähän on, että laatat ovat samassa tasossa, jos ko. kohdassa seinä on samassa tasossa toisinsanoen suora seinä. Tuo on siis selvä virhe. Laattojen reunathan ovat yleensä käsittelemättömiä ja tarkoitettu työstettäväksi piiloon tai ainakin tarvitaan jokin ratkaisu laatan reunan, tuossa tapauksessa ison laatan, peittämiseksi. Ja urakoitsijan taholta asiatonta käytöstä, ehkä nykyisin vallitsee sellainen käsittämätön tilanne rakennusbisneksessä, että kaikki, siis aivan kaikki, pitää laittaa paperille, jotta voi jälkikäteen välttyä vittuilijan maineelta. Mutta kun me olemme tavallisia ihmisiä useimmat ja me emme ole rakentamiseen perehtyneet, siksihän me palkkaamme isolla rahalla ammattilaisia, siksi pitäisi myös rakentamispalveluiden lähteä asiakkaan toiveista ja kunnioittaa niitä.
    Luulenpa, että olisi aika hyvä bisnes tehdä nettiin kattava remonttipalveluita arvioiva palvelu (en tiedä kuinka laillista se olisi, arvioida esimerkiksi teidän käyttämiänne palveluita). Ja asiallisilla rakentaja-urakoitsijoillahan ei olisi mitään menetettävää, päinvastoin. Tämä tuli mieleeni, koska nämä ongelmat eivät koske vain teitä, vaan ne ovat tavattoman yleisiä. Virheitä, huonoa palvelua, ylihintoja,...näitä riittää rakennuspuolella pilvin pimein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Kuulopuheiden perusteella tyyli on hyvinkin yleinen rakennusalalla. En voi käsittää, että maassa, jossa roskien keräämisestäkin saadaan byrokraattinen koneisto sekaisin, voi yksi ala toimia näin villisti. En keksi kovin montaa alaa, jossa voi asiakasta lähestyä edellä esitetyllä viestillä ja jatkaa sen jälkeen asiakassuhdetta "normaalisti" eteenpäin ja kääriä yhteistyöstä vielä täysi korvaus. Omalla alallani katkeaisi yhteistyö siihen pisteeseen ja todennäköisesti katkeaisi työsuhde yhtälailla.

      Ei lainkaan huono idea tuo remonttipalveluita arvioiva palvelu. Ajatukseni tässä blogissa on ollut, etten julkaise negatiivisessa yhteydessä esiintyneitä yrityksiä niiden oikeilla nimillä. Viimeisen kuukauden aikaiset tapahtumat ovat saaneet minut vakavissani pohtimaan, että julkaisen remonttia tekevän yrityksen nimen. Sitä on myös paljon toivottu. Mietin vielä asiaa, mutta kyllä minä aika vahvasti ajattelen, että jos nimen julkaisemalla yksikin perhe voi välttää edes pienen osan tästä pelkästään urakoitsijan aiheuttamasta harmista, niin on se sen arvoista.

      Poista