Maaliskuussa sähköpostiini pätkähti viesti Myyntimieheltä. Aiheena oli asunnossamme tarkastuksen jäljiltä tehdyt remontit. Taloyhtiö oli käynyt läpi laskun, jonka remonttifirma oli remonteista lähettänyt. Osa näistä kuului taloyhtiön kunnossapitovastuulle, mutta osa kuului osakkaalle eli tässä tapauksessa Myyntimiehelle, joka oli remontin kustannuksista luvannut vastata. Myyntimies ei ollut tyytyväinen hallituksen linjaan kustannustenjaosta. Heti ensimmäisenä viestistä hyppäsi eteen kissankokoisilla kirjaimilla kirjoitettu järkytys, kuinka yhtiö voi toimia ehdottamallaan tavalla kaiken sen jälkeen, mitä Mr. Myyntimies on yhtiön eteen tehnyt.
Ennen kuin ehdin sähköpostin huomata, Myyntimies oli jo tavoitellut puhelimitse ja tekstiviestiäkin tuli, jossa pyydettiin taustatukea, kun taloyhtiö on vetämässä mattoa Myyntimiehen jalkojen alta oikein huolella. Vastasin Myyntimiehelle, että olemme aika jäävejä sanomaan korjausasiaan mitään. Emme olleet mukana tilaamassa työtä emmekä tiedä, mitä hallituksen kesken on asiasta sovittu aiemmin. Päinvastoin meitä enemmän ihmetytti, miksemme osakkaina saaneet mitään virallista informaatiota siitä, mitä asunnossamme tehdään ja kenen toimesta.
Muistutin, että keskustellessamme
suoritettavista remonttitoimenpiteistä Myyntimiehen kanssa, hän totesi, että
remonttimies hoitaa myös lämminvesivaraajan ylipaineen poistoputken asennuksen
sekä saunan höyrysulun korjausteippauksen. Nämä olivat kuitenkin tekemättä,
joten tiedustelin, oliko ongelma työn tilaamisessa vai toteutuksessa.
Kysyin, minkälaista taustatukea Myyntimies
meiltä toivoi. Muistutin, että taustatukea olisi kyllä kaivattu meidänkin
suunnalla, mutta vähänlaisesti sitä oli ollut tarjolla. Totesin, että jos
olisin tiennyt, miten paljon vastoinkäymisiä varsinaisen kaupantekotilaisuuden
jälkeen on tiedossa, olisi saattanut jäädä kaupat tekemättä. Päätin listata
epäkohdat Myyntimiehelle, jotta kaikesta jää mustaa valkoisella.
Kerroin, että ensimmäinen todella
masentava asia oli asunnon siivo. En ollut koskaan aiemmin törmännyt siihen,
että uusi asukas joutuu tekemään loppusiivouksen, jotta asuntoon pääsee muuttamaan.
Muistutin, että kuvittelin loppusiivouksesta puhuessamme keskustelevamme vain
lattianhiontaan liittyvien tilojen siivoamisesta. Jouduimme kuitenkin siivoamaan
asunnon, jotta hiontaa pääsi edes tekemään. Hionnan jälkeen hiontapölyn
pyyhkiminen olisi ollut helppo homma verrattuna pinttyneen lian kuuraamiseen
mm. keittiöstä, wc:stä ja kylpyhuoneesta.
Toinen suuresti kiukuttanut asia oli
astianpesukone ja siitä annetut tiedot. Kysyessäni kahdesti keittiön
kodinkoneiden ikää, sain vastaukseksi, että uusittu muuton jälkeen. Muistutin,
että Myyntimies ja vaimo kertoivat useassa yhteydessä, että he ovat asuneet asunnossa
noin kuusi vuotta. Laskimme näiden tietojen valossa, ettei kodinkoneita tarvitse
uusia. Kaupantekotilaisuudessa huomasin osakekirjasta heidän muuttaneen asuntoon
2008. Laskin pikaisesti, että kodinkoneille tuli lisää ikää heti pari vuotta.
En noteerannut asiaa, mutta jynssätessäni astianpesukonetta löysin ohjekirjasta
tiedon, että kone on ostettu 2004. Yhtäkkiä astianpesukone oli tuplasti
alkuperäistä vanhempi ja nyt jo siis 12 vuotta vanha!
Kerroin Myyntimiehelle, että jo
pelkän muuton suorittaminen oli todella stressaavaa ja rankkaa. En olisi
kaivannut sen päälle mitään ylimääräistä työtä. Kuitenkin piti jaksaa vielä
tilata keskuspölynimuriin suodattimet, jotka vastoin sopimusta oli asunnosta
hävitetty ja vielä pitäisi löytyä resurssit vääränlaisen suihkun uusimiselle.
Tavallaan ihan pienistä asioista kyse, mutta jos meidän jäljiltä olisi löytynyt
vastaavanlaisia puutteita, en olisi pystynyt jättämään niitä uuden asukkaan
murheeksi. Asuntoon oli myös määrä jäädä valitsemiamme tavaroita, joista oli
tähän mennessä havaittu puuttuvan ainakin em. suodattimet, lumilapio, tikkaat,
terassin lämmitin, kaksi taulua ja pöytälamput.
Loppuun totesin, että onneksi asunto
itsessään on edelleen meille mieleinen, joten kaupat eivät sinänsä kaduta.
Muistutin, että asunnosta ja kodinkoneista annetut tiedot ja niiden kunto,
kuten luvatut tavaratkin vaikuttivat kaikki kokonaisuutena tarjoamaamme
kauppahintaan. Kaksi viikkoa muuton jälkeen meillä oli mennyt jo toista tuhatta
euroa palveluihin ja hankintoihin, joiden oletimme sisältyvän kauppahintaan -
ylimääräisestä vaivasta puhumattakaan. Lisäsin, että kaupantekotilaisuuteen
asti asiat sujuivat mallikkaasti, mutta sen jälkeen on tullut fiilis, että kun
muuttoauton perävalot hävisivät, hävisi Myyntimiehen mielenkiintokin. Toki se oli
ihan ymmärrettävääkin, mutta olisin toivonut sitä goodwilliä löytyneen sen
verran, että asiat hoidetaan loppuun niin, että kaikille jää hyvä mieli.
Myyntimies soitti saatuaan
viestini. Ensin kävimme kovalla tohinalla läpi taloyhtiön törkeää toimintaa
häntä kohtaan: puolet remonttisummasta yritettiin ilman perusteita laittaa
hänen maksettavakseen. Totesin, että tätähän me vähän yritimme välittäjälle ja
hänelle kertoa, että ei kaikkia tarkastuksen epäkohtia ja mahdollisia riskejä voi
työntää taloyhtiölle. Ei taloyhtiö vastaa esimerkiksi kohollaan olevan parketin
korjaamisesta, jos sen alta ei mitään varsinaista virhettä löydy. Tässä
tapauksessa parketin kohollaan olo johtui siitä, että parketti oli asennettu
suoraan betonin päälle. Betoni oli epätasainen, jolloin epätasaisuutta oli
korjattu laittamalla pahvia betonin ja parketin väliin.
Erityisen pahoillaan Myyntimies
oli siitä, että asiaa oli alettu käsitellä, kun hän oli lomamatkalla. Hänellä
oli mennyt loma ihan pilalle. Yritin varovaisesti ehdottaa, että ehkä
taloyhtiöllä ei ollut tiedossa yli kuukautta aiemmin pois muuttaneen naapurin
lomamatkat ja niiden ajankohdat, mutta kuulemma oli.
Kolme varttia Myyntimies sauhusi
omasta asiastaan, kunnes totesi, että meilläkin oli jotain jäänyt sydämelle ja
käsitellään ne nyt pois, etteivät jää vaivaamaan. Hetken aikaa ajattelin, että
Myyntimiehestä löytyy sittenkin myös inhimillinen puoli.
Ensimmäinen epäkohta oli asunnon
siivo: se johtui puhtaasti väärinymmärryksestä. He eivät teetättäneet
siivousta, kun meillä oli tulossa lattianhionta. Ja koska heillä kävi
viikoittain ulkopuolinen siivooja (!!??), olivat he olettaneet kodin olevan
ainakin päällisin puolin siistissä kunnossa.
Toinen epäkohta olivat ne
kodinkoneet: no sekin johtui väärinymmärryksestä ja siitä, kun aika kuluu niin
nopeasti, ettei pysy perässä. Sitten olivat ne kadonneet tavarat: no sehän oli
myös väärinymmärryksestä johtuvaa, kun muuttofirma oli niin pirun tehokas.
Myyntimieheltäkin edelleen lähti ne 50 euron tuliterät nahkahanskat
muuttomiesten matkaan. Ja terassinlämmitin olikin muuten lähtenyt ihan
tarkoituksella Myyntimiehen matkaan. Mutta se nyt oli ihan romu ja ruosteinen
eikä maksanut uutena kuin 40 euroa. Että voi Myyntimies sen meille takaisin
kuskata, mutta enemmän hän suosittelee uuden ostamista.
Ehdotin, että jynssättyämme
asunnon heidän jäljiltään, uusittuamme astianpesukoneen, hankittuamme meille
luvattuja tavaroita ja hoidettuamme kesken jätettyjä asioita, josko Myyntimies
osallistuisi kustannuksiin edes siivousapulaisille maksamamme 350 euron verran.
Myyntimies hätääntyi ja totesi, että nyt on liikaa avoimia asioita ja
taloyhtiönkin kanssa on ihan epäselvää, miten kustannukset tulevat jakautumaan,
joten ei pidä nyt sotkea tähän uusia asioita. Totesin, että asioilla ei ole
mitään tekemistä keskenään, mutta Myyntimies kiirehti sanomaan, että katsotaan
asiaa, kun muut asiat selviävät ja laittoi luurin kiinni.
Siihen jäin luuri kädessä
tuijottamaan tyhjyyteen ja miettimään, että siinäpä sitä inhimillisyyttä vaikka
muille jakaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti