Vakuutusmeklarin ohjeiden mukaisesti otimme heti maanantaiaamuna yhteyttä vahinkokartoittajaan. En tavoittanut meklarin antamasta numerosta ketään, mutta laitoin henkilölle sähköpostia. Viikonlopusta selvittiin vielä kunnialla, mutta arjen pyörittäminen ilman lämmintä vettä Jiin ollessa töissä vaati selviytymistaitoja. Joko Olia kuvitteli, että äiti kaipaa lisää haasteita tai sitten silkasta ahdistuksesta vaahtosammutin ampui tavaraa vaippaansa siihen malliin, että poikkeuksetta pesuun meni koko neiti hentoa niskatukkaa myöten.
Kartoitusfirman slogan ”Paluu
sujuvaan arkeen – niin nopeasti kuin mahdollista” jaksoi kuitenkin pitää himmeää
toivonkipinää yllä. Odotin kartoittajan yhteydenottoa iltapäivään, mutta mitään
ei kuulunut. Toiveikkuus muuttui jälleen astetta ahdistavammaksi ja yritin
uudestaan soittaa kartoittajalle. Tällä kertaa yritys palkittiin ja henkilö
vastasi. Kävin tilanteen läpi ja kartoittaja kysyi, milloin vahinkoa voisi
tulla tutkimaan. Kerroin, että olemme ilman lämmintä vettä kahden pienen lapsen
kanssa, joten toivotamme kartoittajan tervetulleeksi juuri niin nopeasti kuin
mahdollista. Kartoittaja lupasi selvittää työtilannetta ja palata asiaan.
Myöhemmin hän ilmoitti, että kartoittaja pääsisi heti seuraavana päivänä.
Tiistaina 5.4. kartoittaja Hasse kaartoi
pihaan sovitusti. Kävin kuudetta kertaa tapahtunutta läpi samalla, kun tein
Amalle ruokaa ja yritin syöttää Oliaa. Hasse mittaili ja teki omia
tutkimuksiaan. Hän totesi, että vuoto näyttäisi olevan kuparisessa
käyttövesiputkessa, joka sijaitsee välipohjarakenteessa kylpyhuoneen ja
keittiön välissä. Tarkkaa syytä ja vuotokohtaa ei kuitenkaan pysty paikantamaan
ilman rakenteiden avausta. Kylpyhuonetta joudutaan purkamaan ainakin
lämminvesivaraajan ympäriltä. Hän lupasi kirjallisen raportin torstaihin
mennessä.
Tiistai-iltana myös taloyhtiön vakuutusmeklari
kävi paikan päällä. Kävimme tilannetta läpi ja hän oli samaa mieltä muiden
asiantuntijoiden kanssa: putkivuoto ja näyttäisi menevän vakuutukseen muitta
mutkitta. Ihmettelimme, miksi moista piti edes ääneen sanoa – tottakai
tällainen menee vakuutukseen.
Meklari jutusteli niitä näitä
asuntoon liittyen ja mietiskeli, että olikos se My-My-Mynttinen vai Myyntimies
vai kukas tässä asui ennen. Totesimme, että sama mies. Meklari innostui
kehumaan Myyntimiehen toimintaa: jämpti kaveri, joka hoiti remontit ja muut
aina tyylikkäästi ja viimeisen päälle ammattilaisilla. Melkein teki mieli
epäillä, että maksettu puheenvuoro, mutta nimen hakeminen keskustelun alussa
oli varsin aidon kuuloista.
Jäimme odottamaan kartoittajan kirjallista
raporttia, minkä jälkeen sama yritys voisi jatkaa rakenteiden avaamista vahingon
paikallistamiseksi. Raporttia ei torstaina kuulunut, joten perjantaina kyselin
sen perään. Hasse lupasi raportin viikonlopuksi. Vaan ei kuulunut raporttia
vielä viikonloppunakaan. Maanantaina uutta kyselyä raportin perään, ja niin
sitä tulla tupsahti raportti sähköpostiini. Raportti ei uusia uutisia tuonut ja
sovimme, että yritys tulisi vielä samalla viikolla jatkamaan asian
selvittämistä.
Ote raportista |
Seuraavana päivänä 12.4. Hasselta
tuli tekstiviesti: "Valitettavasti emme tällä hetkellä voi ottaa uusia
purku-/ saneerauskohteita työnalle. Ystävällisin terveisin Hasse Vahinkokartoitus
X Oy:stä". Tekstiviesti oli todellinen isku vasten kasvoja. Vahingosta oli
melkein kaksi viikkoa, mutta asia ei ollut kartoitusraporttia pidemmälle
edennyt. Paluu sujuvaan arkeen – niin nopeasti kuin mahdollista, mutta ei nyt
hyvä tavaton liian nopeasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti