Kulunut syksy oli ollut raskas ja sitoutuminen pitkään
oikeusprosessiin tuntui vieläkin raskaammalta. Kokemamme vääryys ja
Myyntimiehen röyhkeys olivat kuitenkin sitä luokkaa, että olin valmis jatkamaan
loppuun asti. Mutta Jii alkoi empiä: olimme päässeet elämässä eteenpäin, joten
kannattiko kaikkia vanhoja haavoja alkaa uudestaan repiä auki. Perhe oli
koossa, kaikki olivat terveitä (ainakin jotenkuten järjissään) ja katse suunnattuna
tulevaisuuteen, joten pitäisikö meidän vain antaa periksi. Ajatus tuntui
minusta järjettömältä, mutta samalla tiesin, että Jii on oikeassa. Päätin
lähestyä Myyntimiestä viimeisen kerran.
Laitoin hänelle viestin ja kerroin, että haluamme tästä
paskasta eroon, joten voivatko he sanoa summan, jolla sovinto saadaan
aikaiseksi ja voimme siirtyä elämässä eteenpäin. Myyntimies vastasi, että keskustelee
asiasta ja palaa meille. Illalla sähköpostiin ilmestyi tyly viesti, jossa
ranskalaisin viivoin oli ehdot, miten sopimus saadaan aikaiseksi. Näin saman
tien punaista. Myyntimies ei ole se, joka tässä tilanteessa voi ladella ehtoja
pöytään.
Myyntimies toi jälleen esiin, että olemme sopineet 7.000
euron hinnanalennuksesta koskien kaikkia taloyhtiössä eteen tulevia remontteja.
Sopimuksemme olisi edellyttänyt, että myös taloyhtiö tekee heidän kanssaan
sopimuksen. Taloyhtiön tuli luopua vaateista korvauksetta, me saisimme 1.000
euron korvauksena "kivusta ja särystä", sillä he eivät ole tehneet
tässä mitään väärää.
En voinut hyväksyä ehdotusta. Muistutin, että hinnanalennuksesta
sovittiin seuraavaa: ”Ostaja on saanut kertakaikkisen hinnan alennuksen 7.000
euroa alkuperäisestä sovitusta hinnasta (327.000 euroa) yhtiön ylätalon
alapohjassa havaitun vanhan rakennusjätteen aiheuttaman korjaustarpeen takia.
Ongelma on tullut myyjän ja ostajan tietoon 5.2.2016 aamulla. Tämän osalta
ostajalla ei oikeutta muuhun korvaukseen”. Sovimme näin puhelimessa
kaupantekopäivänä ja Myyntimies kirjasi tämän ystävänsä, kiinteistövälittäjä
Kusetus Kuoppasen kanssa kauppakirjaan ja asia käytiin kaupantekotilaisuudessa
läpi. "Ostajalla ei ole oikeutta muuhun korvaukseen" toimii myös toisinpäin eli
myyjä ei voi myöhemmin keksiä käyttää tätä hinnanalennusta mielensä mukaan
mihin tykkää. Totesin, että myös välittäjä on meille kirjallisesti vahvistanut,
että hinnanalennus koski kaupantekoaamuna tietoon tullutta ongelmaa, joten
voimme lopettaa väännön tämän osalta. Jos kauppakirjassa joku virhe Myyntimiehen
mielestä oli, olisi asia pitänyt ottaa esiin siinä kohtaa, kun kauppakirjaa
yhdessä kaupantekotilaisuudessa luettiin.
Taloyhtiöön liittyvään sopimuksen totesin, että omalta
osaltamme asiakirja laaditaan ja luovumme sen osalta vaateista myyjiä kohtaan,
mutta tämä asuntokauppariita ei liity taloyhtiöön. Me emme voi taloyhtiön
puolesta asiakirjoja laatia, joten pyysin Myyntimiestä keskustelemaan asiasta
taloyhtiön kanssa. Kerroin, että taloyhtiö on yhtiökokouksessa päättänyt
äänestyksen myötä, ettei asiaa enää edistetä, mutta sen enempää me emme voi
taloyhtiön puolesta asiaan ottaa kantaa.
Kerroin Myyntimiehelle avoimesti, että meillä on asiaan
liittyen yli 100 sivua näyttöä. Laitoin hänelle viestin ohessa vähän
iltalukemisena keräämäämme näyttöä. Huomautin, että siinä vain osa, mutta jos he
sen myötä ymmärtäisivät, mistä tässä heidän kannaltaan on kyse.
Laadin myös yhteenvedon meille aiheutuneista kustannuksista
ja totesin, että joka ikinen euro on aiheutunut heidän huonosti toteutetusta
kylpyhuoneremontista, jonka toteutustavan Myyntimies pimitti törkeästi jopa
teettämässämme kuntokartoituksessa. Totesin, että heidän ehdottamansa tarjous
on naurettava emmekä ymmärrä, mihin he sen perustavat. Toivoin lopuksi vielä,
että Myyntimies käyttäisi järkeä ehdotuksen suhteen, sillä hänen toimintansa on
aivan käsittämättömän röyhkeää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti