Yhtiömme lämpiää suoralla sähköllä ja asuntojen
sähköpatterit ovat alkuperäiset. Patteri toisensa jälkeen on päättänyt jäädä
eläkkeelle – osa hiljalleen takavasemmalle hiipuen, osa suorittaen toinen
toistaan näyttävämpiä vaaratilanteita, joiden jälkeen kyseiset yksilöt ovat
päätyneet käyttökieltoon siltä seisomalta. Meillä yksi patteri alkoi rätistä ja
lyödä kipinää; keittiön kaveri hiipui niin, että keväällä meillä oli
pakkaspäivinä 13-14 astetta ”lämmintä” aamupalalla. Naapurissa 9 kuukauden
ikäinen poika sai vakavat palovammat käsiinsä, kun erehtyi nousemaan olohuoneessa
patteria vasten seisomaan ja patteri hehkui ylikuumentumisen vuoksi
silitysrautaakin kuumempana. Seisomisharjoittelu päättyi sairaalaan ja pitkään
toipumiseen.
Me ilmoitimme omista viallisista pattereistamme taloyhtiölle
28.10.2016. Osa pattereista on ollut tämän jälkeen kokonaan pois käytöstä. Emme
kuitenkaan vaatineet välitöntä korjausta, sillä elättelin toivoa, että yhtiö
päättää kevään yhtiökokouksessa uusia koko yhtiön patterit, joka tulee
huomattavaksi edullisemmaksi yhtiölle. Pärjäämme yhden talven villasukissakin. Helmikuussa
kävi tuo järkyttävä vahinko naapurissa, mutta hekin joustivat ja sovimme
hallituksen kesken, että yritetään saada päätös yhtiökokouksessa läpi. Ja
heittämällähän tuo menikin. Tai melkein heittämällä: yksi oli sitä mieltä, että
kun irrottaa patterin ja tekee oma-aloitteisia sähkötöitä klemmarin voimin,
niin taas toimii hetken aikaa. Kyseinen herra taas ei käytä pattereita lainkaan
asentamiensa lattialämmitysten takia, joten hänen ehdotuksensa ei kannatusta
kerännyt.
Yhtiökokous siis hyväksyi pattereiden vaihdon. Ainoa
myöhemmin päätettäväksi jäänyt asia oli rahoitus. Yhtiössämme on ”fiksusti”
teetätetty pieniä, muutaman tonnin remontteja eri aikoina ja rahoitettu ne aina
pankkilainalla ilman kilpailutusta. Jälleen oli tiedossa uutta lainaa, vaikkei
meidän vesivahinkoa varten otettu remonttilimiittikään ollut vielä muutettu
lainaksi. Kukaan ei innostunut lainasta pattereita varten, joten sovimme, että
hallitus yrittää miettiä, millä tavoin remontti kustannettaisiin.
Hallitus pyysi useita tarjouksia työstä ja lopulta päädyimme
yritykseen, joka oli edullisimmasta päästä, mutta kuitenkin ammattitaitoisimman
oloinen ja ottivat huomioon monia asioita, joita kukaan muu ei ottanut.
Urakoitsija oli selvillä, mutta rahoitus ei. Kerroimme urakoitsijalle, että
ottaisimme urakan heiltä, mutta yhtiökokouksen pitää vahvistaa rahoitusmuoto,
jonka osalta hallitus oli suunnitellut, että iso osa katettaisiin nykyisellä
remonttilimiitillä ja loppuosa kahden kuukauden ylimääräisiä vastikkeita
vastaavalla summalla. Välttyisimme ylimääräisiltä lainanhoitokuluilta ja
saisimme urakan tehtyä. Kerroimme urakoitsijalle, että remontin ajankohta olisi
loppukesästä. Enää piti pitää ylimääräinen yhtiökokous, jota elokuusta alkaen
yritin kovasti saada aikaiseksi, mutta joka lopulta saatiin aikaiseksi kutsuttua
koolle vasta keskiviikoksi 25.10. Kertaalleen oli tilakin varattu keskiviikolle
4.10., mutta jouduin sen perumaan, kun en hallitukselta vastauksia
sähköposteihin saanut.
Syyskuussa naapurin Anne, jolla oli patterit ylikuumenemisen
takia kokonaan pois, totesi, että ilmat alkavat viilentyä ja pattereiden
vaihtotyö olisi saatava käyntiin. Kysyin hallitukselta, voisiko työn nyt
tilata. Jokainen kolme jäsentä vahvistivat, että työn voi tilata. Oli selvää,
ettei koko urakkaa voi teettää kerralla, sillä rahoitus piti yhtiökokouksessa
vielä vahvistaa, mutta urakoitsijalle sopi urakan pilkkominen pienempiin osiin.
Kirjasimme tämän hallituksen kokouspöytäkirjaan, jonka jokainen hallituksen
jäsen hyväksyi ja vahvisti.
Urakoitsijalla oli meneillään muutama urakka, mutta he
totesivat 2.10., että voisivat tulla heti 5.10. aloittamaan työn. Tämä sopi
naapurin Annelle. Anne ilmoitti kuitenkin edellisenä iltana, ettei heillä
välttämättä pysty jatkamaan työtä kovin myöhään tuona päivänä. Kerroin tämän
urakoitsijalle heti aamulla ja he kysyivät, voiko jotain muuta asuntoa tehdä,
jos homma ensimmäisessä asunnossa jää kesken. Aikaisempien katselmusten,
nuohousten ym. perusteella sisäänpääsy muihin asuntoihin ei ole mahdollista keskellä
päivää. Minä taas pystyin Jiille ilmoittamaan, että päivystää kotona, jos
työmiehet tulevatkin jossain kohtaa meille. Lisäksi yksi asunto ei käytä
pattereita, yhdessä on vaihdettu vialliset patterit vuosi sitten ja kaksi muuta
ilmoittivat, ettei heillä ole kiireellisiä vikoja – me taas olemme vuoden
odottaneet viallisten korjausta. Totesin urakoitsijalle, että meillä voi tehdä,
jos sellainen tilanne tulee. Oli myös todennäköistä, että homma jää toisessa
asunnossa kesken, koska urakoitsijan piti tehdä tuo yksi päivä töitä aluksi.
Minä toivoin, että asunnot tulisivat päivässä kuntoon, jotta työstä aiheutuu muille
mahdollisimman vähän vaivaa. Urakoitsijalla peruuntui joku työ seuraavalta aamulta
ja he kysyivät, saavatko tulla meille jatkamaan, kun heillä yhtiöömme
tarkoitettuja pattereita oli vielä jäljellä. Totesin tämän sopivan.
Otetaan tähän väliin tiivistelmä siitä, mitä on tapahtunut:
- Ilmoitimme viallisista pattereista hallitukselle
28.10.2016. Naapurissa vaaratilanne ja ilmoitus hallitukselle 9.2.1017.
Molemmat jäimme odottamaan yhtiökokouksen päätöstä kokonaisurakasta.
- Kevään yhtiökokouksessa sovittiin, että patterit
vaihdetaan ja että patterityö katetaan mahdollisesti lainalla, mutta hallitus
yrittää miettiä kevyemmän vaihtoehdon.
- Hallitus hyväksyi urakoitsija X:n tarjouksen ja
päätti tilata työn (pöytäkirja 5/2017). Samassa pöytäkirjassa todetaan, että rahoitusvaihtoehtoa mietitään.
- Pöytäkirja 6/17: Todettiin, että urakoitsijalle
on ilmoitettu, että tarjous on hyväksytty, mutta työ suoritetaan myöhemmin.
Todettiin, että yritetään kattaa osa limiitiltä ja osa ylimääräisiä vastikkeita
vastaavalla summalla ja lasketaan
ehdotus tästä yhtiökokoukseen.
- Anne ilmoitti 14.9., että sähköpattereiden
vaihto pitäisi tilata pikaisesti, koska alkaa olla jo aika kylmä, kun
pattereita ei voi käyttää. ->
[Lain mukaan rakennuksen omistajan on huolehdittava, ettei asunnoissa esiinny
asumishaittaa, kuten liiallista lämpöä tai kylmyyttä. Kun haitta aiheutuu
omistajan vastuulla olevasta asuinhuoneiston perusjärjestelmästä, on haitan poistamiseksi ryhdyttävä viipymättä
toimenpiteisiin.] Taloyhtiön vaihtoehdot tässä kohtaa olivat:
A)
Tilata viallisten pattereiden uusinta sovitun
urakan ulkopuolelta: kustannus kaksinkertainen urakan yksikköhintoihin nähden.
Myös sovitun urakan kokonaiskustannus nousisi, kun suoritettava työ ei ole enää
tarjouksen mukainen. [Ei taloyhtiön edun mukaista eikä vastaa yhtiön
päätöstä toteuttaa urakkaa juuri näiden yksittäiskorjausten välttämiseksi]
B)
Odottaa yhtiökokouksen päätös ennen kuin
korjataan mitään. [Taloyhtiön on poistettava asumishaitta viipymättä,
hallituksen piittaamattomuus hengenvaaran aiheuttavasta ongelmasta voi johtaa
jopa rikossyytteeseen]
C)
Tilataan urakka osissa ja korjataan tärkeysjärjestyksessä.
[Toteutetaan yhtiön päätös pattereiden uusinnasta sovitun tarjouksen mukaisesti
ilman lisäkuluja ja poistetaan asumishaitta]. Lisäksi oli selvää, että
hallituksen ehdotus rahoituksesta vahvistetaan yhtiökokouksessa, sillä
hallituksella on osake-enemmistö. Päätös urakasta oli joka tapauksessa tehty jo
keväällä.
- Kysyin 26.9. sähköpostitse lupaa työn
tilaamiseen. Samassa muistutin, että rahoitus pitää sitten yhtiökokouksessa vahvistaa.
- 2.10. laitoin uuden sähköpostin, jossa kysyin
työn tilaamisesta. Totesin, että tarvitsen vahvistuksen, että työn voi tilata.
Jokainen kuittasi, että työn voi tilata ja aloittaa Annen asunnosta.
- Teimme tästä päätöksestä pöytäkirjan 7/17, jossa
todettiin, että urakoitsija aloittaa sähköpattereiden vaihtotyön Annen asunnosta.
Samassa pöytäkirjassa todettiin, että työ
ja laskutus tehdään vaiheittain. Jokainen vahvisti, että pöytäkirja on ok
ja vastaa tehtyjä päätöksiä. Työ aloitettiin.
- 5.10. kysyin, missä järjestyksessä edetään.
Kerroin, että työ on aloitettu X:stä, seuraavaksi Y ja onko toiveita jatkosta.
Jokainen kuittasi, että ei väliä järjestyksellä.
Yllä olevan perusteella ei välttämättä uskoisi mitään epäselvää
kenellekään olevan: yhtiö korjaa viipymättä asumishaittaa, vieläpä edullisesti
urakkasopimuksen mukaisesti ja jokaisella on uudet patterit ennen
vuodenvaihdetta. Olin tosi tyytyväinen siihen, että urakoitsija suostui
aloittamaan urakan osissa eikä lisäkustannuksia syntynyt, vaikka työ piti aloittaa
suunniteltua aiemmin. Tuntui, että kerrankin joku asia meni tässäkin yhtiössä nappiin.
Vaan eihän se mennyt…
Onpas aikamoista, jos patterit ovat ruvenneet kipimöimään oikein! Luulisi, että tuossa vaiheessa viimeistään tapahtuisi jotain. Hyvä että pääsitte loppujen lopuksi sopuun patterien vaihtamisesta. Meilläkin kävi juuri joitain huoltomiehiä tekemässä pattereiden säätöjä ja heidän mukaansa onneksi meidän patterit olivat ihan kunnossa.
VastaaPoistaTarvitsetko rahaa? jos kyllä, lähetä sähköpostia: dakany.endre@gmail.com saadaksesi lisätietoja
VastaaPoista