Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

perjantai 6. lokakuuta 2017

#186: Kuulumisia unelma-asunnosta


Blogi on ollut tauolla luvattoman pitkään… Loppukesä ja alkusyksy on mennyt sellaisessa tohinassa, ettei perässä pysy – jos sitä nyt on muutamaan vuoteen pysynyt muutenkaan.

Ei palannut Myyntimies asiaan viimeisimmän keskustelun jälkeen. Meille ei riittänyt hänen sympatiansa, joten sovinto jäi saavuttamatta. Laitoin Myyntimiehelle vielä yhden viestin, jossa yritin rautalangasta vääntää, mistä asuntokauppariidassamme on kyse. Muistutin, että tapaus on hyvin selvä sen suhteen, ettei asunto vastaa sitä, mitä meille oli myyty. Asiaa ei millään tavalla helpota se, että remontista ei ollut ilmoitettu taloyhtiölle, he valehtelivat kaupanteossa niin remonttivuoden kuin remontin toteutustavankin ja teettivät remontin pimeänä tuttavallaan, joka oli aiemmin ajautunut konkurssiin.

Ilmoitin, että odotamme lopullista vastausta seuraavaan aamuun, minkä jälkeen asianajajamme saa jättää haastehakemuksen käräjäoikeuteen. Mitään ei kuulunut.

Taloyhtiön suunnalta ei kuulu muutenkaan mitään hyvää. Vieläkö muistatte, että odottelimme edellisen puheenjohtajan laatimaa reklamaatiota tovin jos toisenkin? Odotamme edelleen. Viimeksi kesäkuussa pyysin puheenjohtajaa sen toimittamaan, jotta saamme sen sovitusti viime vuotisten pöytäkirjojen liitteeksi. Mutta syystä tai toisesta ei reklamaatiota saa nähdä kukaan. Hetkittäin mietin, onko mitään reklamaatiota ikinä edes laadittu.

Mainitsin jossain vaiheessa ohimennen yhtiön keskeneräisistä asioista. Yksi näistä oli yhtiön terassit ja niiden kunto. Ostaessamme asunnon, meille esiteltiin korjausselvitys, jossa kerrottiin muun muassa, että terassiovien kynnykset tulee korjata kahdessa asunnossa. Meiltä puuttuu kyseisestä kohdasta kokonaan parketti (#23). Pyysimme taloyhtiön hallitukselta 23.3.2016, että kynnys korjattaisiin, jotta pääsemme uusimaan lattian. Edellinen puheenjohtaja kävi asiaa tarkastamassa ja totesi, ettei asia kynnystä korjaamalla parane vaan terassien kunto pitää kartoittaa laajemmin.

Tämän jälkeen terassien kunto on ollut esillä jokaisessa hallituksen ja yhtiökokouksessa. Ylimääräisessä yhtiökokouksessa 25.10.2016 todettiin, että terassien kunto tulee selvittää kauttaaltaan. Ainakin välttämättömiin korjaustoimenpiteisiin olisi ryhdyttävä heti seuraavan kevään tai ihan viimeistään kesän aikana. Todettiin, että suunnittelu on aloitettava hyvissä ajoin. Päätös oli yksimielinen ja hallitus alkoi selvittää vaihtoehtoja kunnon selvittämiseksi.

Yksi urakoitsija kävi tutkimassa tilannetta ja antoi budjettihinnan työlle: 240 000 euroa! Summa oli järkytys, mutta kertoi karua kieltään siitä, että jotain on tehtävä ennen kuin ongelma räjähtää käsiin. Varsinaisessa yhtiökokouksessa 29.3.2017 päätettiin yksimielisesti tilata terassien kuntotutkimus. Hallitus pyysi tarjouksia, mutta tutkimusten hinnat olivat useita tuhansia ja pitivät sisällään vain silmämääräisiä arvioita, minkä koimme antavan liian hataran kokonaiskuvan.

Hallitus pohti vaihtoehtoja ja päätti tilata Kiinteistöliitosta rakennusteknisen asiantuntijan, joka voisi auttaa asian eteenpäin viemisessä kokemuksensa sekä havaintojensa pohjalta. Katselmus tehtiin 13.6.2017 ja siitä saatiin toimenpiteisiin kehottava raportti. Havainnot olivat samoja kuin aiemman urakoitsijan tekemät ja asiantuntija kehotti taloyhtiötä ryhtymään korjaustoimenpiteisiin välittömästi: jokainen päivä pahentaa ongelmaa ja nostaa kustannuksia.

Kerroin korjauskehotuksesta ensin hallitukselle ja sen jälkeen osakkaille. Toimitin myös raportin luettavaksi. Yllätys oli suuri, kun puolet osakkaista ilmoittivat, ettei mitään ongelmia ole ja toimenpiteitä ei tarvita. Kukaan ei ollut havainnut mitään kosteutta missään eikä viisi vuotta korjaustoimenpiteitä odottanut tiilimuurikaan enää ollut mikään ongelma. Vähän maalia päälle ja se on sillä selvä.

Ei mitään ongelmaa, maalilla korjaantuu
Ei mitään kosteutta havaittavissa alakerran katossa (terassin alapuolella)

Tällainen on tunnelma unelmiemme asunnossa tällä hetkellä. Seuraavalla kerralla uudet käänteet Myyntimiehen sovinnon suunnalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti