Varsinaisessa kokouksessa kävimme läpi sopimuksen.
Puheenjohtaja oli muun hallituksen tietämättä laatinut ja toimittanut
sopimuksen urakoitsijalle 9.5. Hän kertoi asiasta muille yhtiökokouksessa
25.5., kun ilmaisin huoleni urakan etenemisestä ilman minkäänlaista sopimusta.
Puheenjohtajan mielestä oli parempi ensin pyytää kommentit urakoitsijalta ja
vasta sen jälkeen hallitukselta. Hämmästelin ajatusta, sillä itse olen
tottunut, että taloyhtiö ja hallitus vetävät yhtä köyttä, minkä jälkeen aletaan
neuvottelemaan urakoitsijan kanssa.
Ehdotin, että sopimukseen lisätään, että muilta osin
noudatetaan Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja eli YSE 1998:a. Puheenjohtaja
kertoi, että oli tämän lisännyt jo, vaikkei se meille toimitetussa versiossa
vielä lukenutkaan. Puheenjohtaja kertoi, että sopimukseen on myös urakoitsijan
toiveesta lisätty urakoitsijan käyttämät aliurakoitsijat sekä maksuehto ja
laskutusväli, jotka urakoitsija oli halunnut ehdotettua tiukemmiksi.
Takuuajan ja takuuajan vakuuden osalta ehdotin, että
kriittisestä ja isosta urakasta johtuen ehdottaisimme urakoitsijalle, että
takuuaika olisi 10 vuotta ja vakuus 5 prosenttia työn osuudesta. Ana ehdotti,
että takuuaika on 2 vuotta ja vakuus 2 prosenttia työn osuudesta. Muut
halusivat urakalle lyhyemmän takuuajan sekä pienemmän vakuuden, joten jäin
yksikseni ehdotuksineni.
Urakoitsijalta tuli toukokuussa ensimmäinen lasku, jonka
käsittelimme kokouksessa. Ilmoitin, etten hyväksy sitä maksuun ennen kuin
sopimus on allekirjoitettu. Vaikka en hyväksynyt puheenjohtajan toimintatapaa
laatia yksikseen sopimuksia taloyhtiön puolesta, en myöskään hyväksy, että
urakoitsija panttaa kuukauden sopimuksen allekirjoittamista, vaikka oli sen
kuitenkin kuulemma hyväksynyt.
Muiden mielestä lasku oli kunnossa, joten se laitettiin
maksuun. Teimme kokouksessa päätöksen myös vesieristeen vesirasituskokeen
tekemisestä, jonka lopputuloshan jo viime tekstissä selvisikin (#199). Päätimme
myös urakan valvonnasta ja jälleen olin yksinäni eriävän mielipiteeni kanssa,
kun olisin halunnut, että urakalle otetaan ulkopuolinen valvoja. Käsittelimme
myös asbestikartoitusta, joka oli muiden mielestä turhaa, sillä ”väärän”
tuloksen myötä kustannukset kasvaisivat vain entisestään. Kerroin omat
kokemukseni sijoitusasunnon taloyhtiöstä, jossa kattoremontti tehtiin ilman
asianmukaisia kartoituksia ja remontti johti lopulta urakoitsijan syytteeseen
työsuojelurikkomuksesta sekä huomattavaan kustannusten kasvuun taloyhtiön
osalta. Muut istuivat hiljaa ja lopulta suostuivat ehdotukseeni, että kartoitus
tehdään.
Tuttuun tapaan toimin kokouksessa sihteerinä. Suosin
dokumentoinnissa mahdollisimman kattavaa ja sujuvaa asioiden kirjaamista: jos
joku asia on saatu päätökseen heti kokouksen jälkeen, kirjaan tämän pöytäkirjaan
eikä asioita tarvitse lukea usean pöytäkirjan kautta. Tällaiset kohdat on aina
erikseen mainittu. Esimerkiksi: päätimme kokouksessa tehdä asbestikartoituksen,
joten pöytäkirjaan kirjattiin ”Päätettiin toteuttaa asbestikartoitus”.
Kartoituksen tulos tuli jo muutaman päivän päästä, joten lisäsin pöytäkirjaan:
[Kartoitus tehty 6.6., raportti saatu 7.6. ja se on liitteenä]. Pilkkua
viilaamalla tuota raporttia ei toki kuulu tähän pöytäkirjaan lisätä, mutta
mielestäni on selkeämpää, että valmis raportti löytyy heti kyseisen päätöksen
takaa, jos mahdollista.
Toimitin pöytäkirjan muille kommentoitavaksi, kun sain sen
valmiiksi. Urakoitsija kyseli päivittäin hallituksen mielipidettä
rakennusteknisiin asioihin ja kaava oli aina sama: joku toimitti kysymyksen
hallitukselle kertomatta omaa kantaa. Kysymykseen saattoi tulla yksi tai kaksi
(yleensä eriävää) mielipidettä, minkä jälkeen asia unohtui ja urakoitsija
jatkoi, miten tykkäsi. Pöytäkirjan toimittamisen ohessa esitin hallitukselle
toiveen, että tekisimme hallitustyöskentelyssä ryhtiliikkeen siltä osin, että
kaikki tieto kulkee (viitaten puheenjohtajan yksin laatimaan sopimukseen) eikä
päätöksiä jätettäisi avoimeksi. Emme voi edetä niin, että joku esittää kysymyksen, mutta asiaa ei käsitellä loppuun. Jos tämä
urakka halutaan omin voimin viedä maaliin, on jokaisen omalta osaltaan
huolehdittava, että se myös onnistuu.
Ekillä vastahakoisuuteni meni syvälle tunteisiin ja
pöytäkirjaviestiin tuli kipakka vastaus. Hänen mielestään sihteeri ei voi tehdä lisäyksiä pöytäkirjaan kokouksen
ulkopuolelta. Jostain hän keksi ottaa esiin myös isännöitsijäntodistukset,
jotka oli edellisessä kokouksessa sovittu minun vastuulleni. Hän ihmetteli,
miten nekin voivat olla sihteerin
vastuulla. Pöytäkirjassa oli maininta myös asunnossamme vaihdetusta suihkusekoittajasta.
Sekoittaja hajosi, sen kävi tarkastamassa hallituksen ex-puheenjohtaja sekä
yksi jäsen. Vaihtotyö kilpailutettiin ja yksimielisesti päätettiin tilata
yrityksestä X-Putki Oy. Eki oli nyt sitä mieltä, että tuo tunnin vaihtotyö
olisi pitänyt valvoa hallituksen toimesta. Lopuksi Eki toivoi ryhtiliikettä minulta,
etten olisi koko ajan tekemässä asioista hankalia vaan remontti saataisiin etenemään
ilman viivytyksiä ja muutenkin sujuvasti urakoitsijan kanssa.
Kerroin kaikille, etten ole huvikseni tarkka asioista vaan
aidosti huolissani tästä urakasta. Olen keskustellut lukuisten ihmisten kanssa
tästä eikä yksikään voi ymmärtää yhtiömme toimintatapaa tällä hetkellä. Tähän
ihmisjoukkoon mahtuu niin ammattivalvojia, rakennusinsinöörejä, lakimiehiä kuin
isännöitsijöitäkin – maallikoista puhumattakaan. Viimeksi edellisenä päivänä
olin yhteydessä Kiinteistöliittoon, jossa näitä käänteitä kuunneltiin yhtä
hämmentyneinä ja sanattomina kuin aiemminkin. Kiinteistöliitossa oltiin todella
hämmentyneitä, että hallitus haluaa ottaa tällaisia riskejä kantaakseen.
Kerroin, etten tule tekemään ryhtiliikettä sen suhteen, että
ottaisin tästä urakasta henkilökohtaiselle vastuulleni asioita, joista en
ymmärrä mitään. Totesin, että minäkin haluan urakan sujuvasti maaliin, mutta
minä en halua olla viiden vuoden päästä maksamassa kaksinkertaista hintaa
siitä, että haluttiin olla sujuvia. Niitä remontteja on tässä yhtiössä nähty
ihan riittävästi enkä ymmärrä, miten tämä poikkeaa edellisistä. Päätöksillään
hallitus antaa urakoitsijalle vapaat kädet tehdä ja laskuttaa mitä tahansa
ilman, että voimme ikinä saada ketään vastuuseen, jos ongelmia syntyy. En
yksinkertaisesti ymmärtänyt, kenen etu se on – ei ainakaan osakkaiden tai
taloyhtiön.
Aika mielenkiintoinen ajatus, että asbestikartoitus voisi nostaa hintaa väärällä tavalla. Eikös asbesti ole vaarallista hengittää ja se pitäisi muutenkin usein juuri remontin yhteydessä tehdä. Ainakin meillä juuri kylpyhuoneremontin yhteydessä tehtiin asbestikartoitus ja se oli vielä pakko tehdä. Hyvä, että loppujen lopuksi muutkin myöntyi sen tekemiseen!
VastaaPoistaHei Maija, kiitos kommentistasi! Sanopa muuta, minustakin tämä ajatusmalli oli varsin erikoinen. Asbesti on vaarallista ja kartoitus on nimenomaan pakko tehdä - ei ole hallituksen päätettävissä, että tehdäänkö vai jätetäänkö tekemättä. Vielä erikoisempaa oli, että muut kokivat negatiivisena sen, jos asbestia löytyy ja se joudutaan asianmukaisesti työstämään. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin tämän osalta :)
Poista