Mistä Home Story kertoo?

Blogi alkoi mietteistäni kahden pienen lapsen äitinä, kun vesivahinko ajoi perheemme pois juuri ostetusta asunnosta. Miten vauvaperheen arki sujui vieraissa nurkissa, miten remontti eteni (ja mitä kävi, kun se ei edennyt) ja minkälaisia asioita pitää ja kannattaa ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa? Vahinko on korjattu, mutta story goes on...

Ensimmäiset tekstit kertovat unelma-asunnon löytämisestä, asuntokaupoista ja elämästä muuton jälkeen. Tekstistä 29 eteenpäin käsitellään vesivahinkoa ja sen kartoittamista. Tekstistä 54 päästään vahingon korjaamiseen, joka päättyy tekstiin 92, kun urakoitsija jättää avaimet pöydälle. Sen jälkeen (kuten jo vaihtelevasti aiemminkin) käsitellään sekalaisesti vikalistakorjauksia, ongelmia taloyhtiön kanssa, riitaa asunnonmyyjän kanssa ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Tervetuloa mukaan! :)

lauantai 22. lokakuuta 2016

#79: Pate antaa aikataulun


Laatoitusajan venyessä samalla, kun työmaa kaikui tyhjyyttään, laitoin viestiä koko taloyhtiölle ja kerroin remontin verkkaisesta valmistumisesta. Totesin, että vahingon havaitsemisesta tulee seuraavalla viikolla puoli vuotta. Taloyhtiön olisi alusta asti pitänyt hoitaa vahinko mahdollisimman pian kuntoon, mutta ymmärrän kyllä, että alussa oli selvitettäviä asioita. Toki taloyhtiö olisi voinut yrittää selvittää vastuuasioita paljon aktiivisemmin eikä jättää asiaa yksin minun selvitettäväkseni. Vasta oma yhteydenottoni Kiinteistöliittoon melkein kaksi kuukautta vahingon jälkeen sai asioihin vauhtia.

Totesin, että jatkossa taloyhtiön on ehdottomasti pidettävä huoli, että urakalle kuin urakalle on sovittava jonkinlainen aikaraja ja rajan ylittyessä urakoitsijasta johtuvasta syystä, on urakoitsijalla oltava jonkinlainen sanktio. Oli aivan kestämätön tilanne, että seurasimme vain vierestä, kun remontti ei etene mihinkään ja urakoitsija vain nauraa partaansa, ettei mitään aikataulua ole sovittu.

Puheenjohtaja aktivoitui ja laittoi 19.9. SM Oy:lle reklamaation urakan venymisestä. Puheenjohtaja vaati urakalle loppuaikataulua ja ehdotti, että korvauksena urakoitsija korjaa rikkomansa seinät (#58) omalla kustannuksellaan.


SM Oy:n Jokke vastasi, että puheenjohtaja on oikeassa ja työt ovat kestäneet liian kauan. Urakoitsija oli sitä mieltä, että osittain meidän tilaamat muutos- ja lisätyöt ovat aiheuttaneet viivästystä, mutta myönsi kyllä, että myös urakoitsijan oma toiminta on epäonnistunut. Tilaamistamme lisätöistä oli tehty vaadittavat putki- ja sähkötyöt sekä laatan pohjatyöt 31.8. mennessä. En ihan ymmärtänyt, millä tavalla tilaamamme lisätyöt olivat urakkaa missään kohtaa viivästyttäneet enkä siihen ikinä vastausta saanut.

Urakoitsija pisti viivästystä myös kovan laatan syyksi, vaikka heillä oli toki ollut jo pitkään ennen laatoituksen alkua tiedossa, millaisen laatan olemme valinneet. En ihan ymmärtänyt sitäkään, miten se kova laatta vaikutti siihen, ilmestyykö laatoittaja työmaalle vai ei, mutta en minä laatoittamisesta muutenkaan tiedä juuri mitään. Ehkä laatta oli niin kovaa, ettei sitä millään jaksanut työstää kuin kerran viikossa. No onneksi emme ainakaan mitään tavallista kuivapuristelaattaa kovempaa laattaa valinneet!

Vastineensa yhteydessä urakoitsija antoi vihdoin myös aikataulun remontin valmistumiselle. Elimme tiistaita 20.9. ja loppuaikataulu näytti tältä:

ke 21.9: lattian kaatojen viimeistely
to 22.9: vesieristys
pe 23.9: vesieristystarkastus ja lattian laatoitus
la 24.9: lattian ja alarivin laatoitus
ma 26.9: saumaus
ti 27.9: saumaus ja silikonit
ke 28.9 - pe 30.9: kalustus, viimeistely ja siivous
ma 3.10: mahdollisesti viimeistely tai siivous
ti 4.10 - ke 5.10: vastaanotto

Myös Pate toimitti edellä mainitun aikataulun minulle ja totesi, että tämän aikataulun mukaan tullaan etenemään. Hän lisäsi, että kun saamme työmaata eteenpäin ja kun alkaa asennusvaiheet, niin tarkennetaan vielä auki olevia asioita. Pate ehdotti, että voisimme pitää pienen palaverin kohteessa.

Vastasin Paten viestiin ja pyysin, että he informoisivat ajoissa, milloin toimitamme kalusteet työmaalle. Kerroin, että muut kalusteet haemme läheisestä K-Raudasta, mutta saunanovi pitää noutaa kaukaa toisen kaupungin K-Raudasta. Lisäsin, että toimitukset vaativat meiltä paljon järjestelemistä, kun pitää saada lapset hoitoon ja jostain pakettiauto. Pyysin, että kun aikataulut tiedetään tarkemmin, niin Pate kertoisi meille ohjeita näiden suhteen. Koska hankimme kalusteet itse, ne piti toimittaa kylpyhuoneeseen asti.

Tiesin, että putkimies oli tulossa lähipäivinä, joten kysyin, voisiko putkimies asentaa samalla keittiön hanan ja astianpesukoneen. Jiille totesin, että näistä täytyy tosin ensin saada hinta-arvio ennen kuin päästän heitä edes haukottelemaan keittiön suuntaan. Lopuksi kysyin, korjataanko tämän aikataulun puitteissa myös rikkoutuneet seinät makuuhuoneista ja vintin portaiden vierestä. Pate vastasi, että tarkoitus on, että asunto saadaan heidän puolesta täysin valmiiksi nyt kerralla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti