* ostaja on väittänyt asuntokaupassa tapahtuneen virheen
esittämättä mitään todistetta asiasta.
* teetetyn remontin virheellisyydestä ei ostaja ole esittänyt
mitään todistetta.
* sopimuksen jälkeen ostaja ei voi esittää mitään vaatimuksia
mihinkään tätä asuntokauppaa koskien [sopimuksessamme oli normaali maininta,
että kummallakaan osapuolella ei ole korvauksen maksamisen jälkeen mitään
vaatimuksia tähän riita-asiaan liittyen]
* ostajan on toimitettava sopimusehdotus myös taloyhtiön
puolesta
* edellä mainittujen muutosten jälkeen, voidaan neuvotteluja
jatkaa
Haistatin Myyntimiehen neuvotteluille pitkät. En vastannut
enää mitään vaan toimitin viestin asianajajallemme ja pyysin, että hän hoitaa
asian loppuun – oli se sitten sovinto, käräjäoikeus tai mikä tahansa. Asianajajamme
vastasi ottavansa yhteyttä Myyntimiehen asianajajaan. Kaksi viikkoa myöhemmin
kysyin, onko asia edennyt. Asianajaja vastasi viikkoa myöhemmin, että odottaa
vastapuolen yhteydenottoa. Kaksi kuukautta myöhemmin eli maaliskuussa kysyin,
mikä tilanne on. Odotan vastausta edelleen.
Vieläkö muistatte ex-puheenjohtajan, jonka edesottamuksia
olemme seuranneet niin vesivahinkoremonttimme (#117) kuin esimerkiksi
patteririidankin yhteydessä (#189)? Yllättäen Myyntimiehen asianajaja lähestyi
taloyhtiötä helmikuussa. Hän kysyi, onko taloyhtiöllä vielä vaatimuksia asiaan
liittyen. Käsittelimme viestin hallituksen kokouksessa ja sovimme
yksimielisesti, että mietimme vastauksen, jonka ex-puheenjohtaja toimittaa
Myyntimiehen asianajajalle. Halusimme vastauksessa tuoda ilmi, että asiaa ei
edistetä oikeusteitse, mutta taloyhtiö ei missään nimessä ole sitä mieltä, että
asia olisi loppuunkäsitelty tai että asia olisi jollain tavalla nyt sovittu.
Laadin vastauksen ja pyysin, että ex-puheenjohtaja toimittaa sen eteenpäin ja
toimittaa vastauksen myös meille muille. Jokainen hallituksen jäsen kuittasi,
että vastaus on hyvä ja toimitaan näin.
Kuukautta myöhemmin kysyin, oliko ex-puheenjohtaja
toimittanut vastauksen eteenpäin, kun meille sitä ei ollut toimitettu.
Ex-puheenjohtaja vastasi, että oli heti tuolloin vastannut ja vastapuolelta oli
tullut sovintosopimus allekirjoitettavaksi. Katsoin viestittelyä tarkemmin ja
huomasin, että ex-puheenjohtaja oli vastannut täysin eri tavalla kuin mitä
olimme yhdessä sopineet. Vastauksessa todettiin, että taloyhtiöllä ei ole
mitään vaatimuksia vastapuolta kohtaan. Kysyin, miksi vastaus ei ole se, mikä
oli yksimielisesti sovittu. Ex-puheenjohtaja vastasi: ”En ala omalla nimelläni
kirjoittamaan muunneltua totuutta. Siinä onkin taloyhtiön uudelle hallitukselle
pohdittavaa mitä tekevät sopimukselle.”
Olimme yhdessä sopineet vastauksen, joka kuvasi juuri sitä,
mitä yhtiössä oli päätetty. Nyt se oli hänen mielestään muunneltua totuutta.
Olen kai jotenkin yksinkertainen, mutta jos en olisi ollut valmis toimittamaan
viestiä omissa nimissäni, olisin tuonut asian ilmi muille ja kysynyt, miten
toimitaan. En olisi kuitannut, että vastaus on ok, toimitan sen perille, mutta
muutan tekstiä kuitenkin. Olen aivan liian yksinkertainen ymmärtämään tätä
jälkimmäistä järjenjuoksua. Uusi hallitus sitten toimitti tämän yhdessä sovitun
vastauksen vastapuolen asianajajalle myöhemmin.
Töissä Myyntimiestä ei ole näkynyt. Olemme olleet samassa
tilanteessa vuoden sisällä nyt viisi kertaa. Vuoden alussa esimieheni halusi
keskustella kanssani. Ihmettelin syytä, mutta se selvisi: riitelyni
Myyntimiehen kanssa on haitaksi koko työyhteisölle. Myyntimies on ahdistunut
minusta eikä pysty enää käymään toimistolla minun takiani. On työnantajan
kannalta kestämätön tilanne, että emme pysty työskentelemään yhdessä eikä
toinen pysty käymään enää edes toimistolla. Tuijotin esimiestäni suu auki.
Mietin hetken aikaa, että onko tämä todellista. Totesin,
että tämä asia ei kuulu työnantajalle ja olen järkyttynyt tällaisesta
keskustelusta. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia työskennellä Myyntimiehen
kanssa eikä erimielisyytemme ole omalta osaltani näkynyt työyhteisössä millään
tavalla. Olen voinut keskustella työasioista täysin normaalisti myös
Myyntimiehen kanssa, jos on ollut tarve. En ole jäänyt yhdestäkään
tilaisuudesta tai palaverista pois Myyntimiehen takia, joten pitäisiköhän tätä
asiaa käsitellä hänen kanssaan, jolla jotain ongelmia on. Kysyin, mitä
työnantaja odottaa minun asialle tekevän. Esimies vastasi, ettei ota kantaa,
kun asia ei hänelle kuulu, mutta halusi, että tiedän tilanteen ja mitä riitelyni
on saanut aikaan. Oli millimetrin päässä, että irtisanoudun. Mutta päätin, että
tätä en anna periksi!
Tämä on tilanne Myyntimiehen kanssa. Ette uskokaan, miten
pahalta tuntui käydä nämä asiat vielä kertaalleen läpi. Tulin niin pahalle
tuulelle, että muistan nyt hyvin, miksi tämä kirjoittaminen on ollut niin
vastentahtoista. Mutta kyselyjä tulee niin paljon, että olihan tämä tehtävä.
Tuntuu kohtuuttomalta, että kaiken jälkeen näyttää kuitenkin siltä, että
Myyntimies pääsi tästä(kin) kuin koira veräjästä. Mutta luotan, että lopulta
oikeus voittaa – some day, some way.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti