Tarina jäi eilen jännittävään kohtaan. Jos edellinen teksti on vielä lukematta, suosittelen aloittamaan sen lukemisella.
Nimet ja yhteystiedot olivat selvillä, joten puhelinlinjat
kuumiksi. Maurin yhteystiedot aiheuttivat hieman hämmennystä, sillä hänen
nimellään löytyi yksi ainoa numero ja sekin niin kaukana pohjoisessa, että
ehdin jo ihmetellä tiedon paikkansa pitävyyttä. Enkä suotta. Linjan päässä
vastasi sen verran paksua lapin murretta vääntänyt vanhempi mies, että
hetkittäin (okei, enimmän aikaa) meillä oli erittäin suuria vaikeuksia ymmärtää
toisiamme. Kerroin etsiväni Mauria ja ensimmäiset viisi minuuttia ymmärsin,
että olin tavoittanut Maurin isän. Kun kesken puhelun mies alkoi huutaa
puhelimessa Tapiota ja haloota, olin aivan pihalla. Minulle ei selvinnyt, kuka
oli Tapio, mutta kiukkuisena mies toisti, ettei nyt osunut oikeaan ja aina
välillä tuli taas Tapio ja erinäisiä Suomen paikkakuntia. Kiitin puhelusta ja
suljin puhelimen.
Orastanut innostukseni koki kolauksen. Nielin pettymyksen ja
päätin, että seuraava numero kehiin ja kohti uusia pettymyksiä. Tavoitin
puheenjohtajana toimineen Matin, joka osoittautui etsimäkseni henkilöksi. Matti
oli oikein ystävällinen ja vaikutti juuri niin säntilliseltä herrasmieheltä
kuin arkistojen perusteella olin arvellut. Matilla oli terävä muisti, joka
osoittautui taloyhtiön kannalta erittäin positiiviseksi. Matilla ei ollut
mitään käsitystä Myyntimiehen teettämästä remontista. Hallitus ei ollut
käsitellyt asiaa millään tasolla eikä remonttia ollut kukaan valvonut, kun ei
siitä kukaan tiennyt. Remontteja oli tehty jo paljon aiemmin ja muutamaa vuotta
aiemmin oli tehty laaja kuntotutkimus kylpyhuoneisiin, joten rakennustapa ja
alkuperäinen vesieristys oli varmuudella tiedossa. Matti vielä painokkaasti
totesi, ettei ikinä olisi antanut lupaa tehdä remonttia vanhan kylpyhuoneen
päälle, jos tällaista olisi esitetty.
Matti kertoi Myyntimiehen toimintatavoista yhtiössä noin
muutenkin, mutta mitään uutta noissa tavoissa ei minulle enää ollut. Loppuun
Matti totesi, että ei kyllä hämmästy näitä Myyntimiehen väitteitä ja vastuunpakoilua,
sillä kyseisen herran tuntien kuuluu nimenomaan tyyliin. Matti lupasi vielä
käydä vanhoja arkistojaan läpi, jos jotain löytyisi, vaikka painottikin, että
kaikki materiaali on jätetty yhtiölle. Annoin sähköpostiosoitteeni, johon Matti
viikonlopun aikana kirjoitti vielä kirjallisesti kaiken edellä mainitun – ja vähän
enemmänkin.
Viikonloppuna keskustelin Kallen kanssa, joka totesi
Myyntimiehen väitteisiin lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Tuulesta temmattuja joka
ikinen”. Maanantaina tavoitin lopulta vielä oikean Maurin ja myös Niinan,
joilla ei sen enempää ollut tietoa Myyntimiehen remontista tai sitä valvoneesta
taloyhtiön edustajasta. Mielipide kyseisen herran toimintatavoista ei jäänyt
yhdenkään kohdalla epäselväksi. Jokainen laittoi muistikuvansa vuoden 2010
tapahtumiin vielä kirjallisena.
Jos olin onnellinen Matin kanssa käydystä
puhelinkeskustelusta, niin häneltä tullut sähköposti minut vasta taivaisiin
lähettikin. Ellei Myyntimiehelle kohta muistu tämän taloyhtiön edustajan nimi
mieleen, voi todistelu käydä aavistuksen haastavaksi. Vai mitä sanotte
seuraavista Matin kirjoittamista asioista?
- Aiemmat taloyhtiön remontit on aina tehty sovussa ja asiallisesti. Taloyhtiö on tehnyt tarvittavat tarkistukset ja kaikesta on maininta pöytäkirjoissa. Jos laatoitus on tehty vanhan kylpyhuoneen päälle, olisin sitä varmasti vastustanut, jos olisin tämän tiennyt.
- Taloyhtiössä on ollut käytäntö, että jos osakas haluaa tehdä omaehtoisen kylpyhuoneremontin, maksaa taloyhtiö sovitun säännön mukaan kiinteän osakorvauksen kosteuseristyksestä. Osakas vastaa sen toteuttamisesta vaatimusten ja sääntöjen mukaisesti.
- Taloyhtiön LVI-työt oli parikymmentä vuotta hoitunut laadukkaasti yritys X:n kautta. Myyntimies oli suututtanut yritys X:n niin, että yritys ilmoitti ”ettei ikinä tule tähän taloyhtiöön töihin”.
- Juuri ennen remonttia oli asunnosta hajonnut lämminvesivaraaja omituisella tavalla. Asiaa oli ihmetelty ja oli epäily, että Myyntimies halusi ainoastaan uusia varaajan taloyhtiön laskuun. Asiaa oli hoitanut ensin edellä mainittu yritys X, mutta Myyntimies savusti yrityksen ulos ja valitsi tilalle tuttavansa.
- Myyntimies on yksin tilannut ja vastannut omaehtoisesta kylpyhuoneremontistaan. Yhtiössä ei ollut kokemusta eikä osaamista koepalojen ottamiseen tai niiden tarkastamiseen, joten kukaan hallituksesta ei ole tätä tehnyt.
Muita mielenkiintoisia yksityiskohtia on muun muassa se,
että yhtiössä on sovittu 23.2.2010 remontin ilmoitusvelvollisuudesta, joka on
astunut voimaan heti. Myyntimies on ollut hallituksessa tätä päättämässä, mutta
siitä huolimatta ei ole omasta remontistaan tehnyt minkäänlaista ilmoitusta.
Ainoa maininta remontista on yhdessä hallituksen kokouspöytäkirjassa, jossa
todetaan, että yhtiö korvaa vesieristystyön. Pöytäkirja on yksin Myyntimiehen
allekirjoittama ja löytyy taloyhtiön materiaaleista. Kokous on pidetty samana
päivänä, kun lasku vesieristyksestä on kirjoitettu.
Myyntimies itse on toimittanut minulle tämän ”saman” pöytäkirjan
todisteena siitä, että taloyhtiö on vastannut vesieristyksestä. Myyntimiehen
harmiksi tämä hänen toimittamansa pöytäkirja eroaa tuosta taloyhtiöllä olevasta
allekirjoitetusta versiosta. Allekirjoituspaikat ovat sekä Myyntimiehelle että
kokouksessa toimineelle sihteerille [vaikkei tällaista valittu], mutta
kummankaan nimeä ei pöytäkirjassa ole. Pöytäkirjan numero on muutettu ja kokouksen
ajankohta aikaistettu kuukaudella. Ja kuten meillä jo tiedossa olikin,
pöytäkirjat Myyntimiehen puheenjohtajakaudeltahan oli laadittu vuosia
jälkikäteen, joten ihan mieletöntä painoarvoa en Myyntimiehenä uskaltaisi tämän
ainokaisen pöytäkirja varaan jättää.
Unohdin muuten eilen ottaa kantaa asianajajan väitteisiin
korvausvaateen vanhentumiseen ja siihen liittyvään menetettyyn kanteen nostamisoikeuteen
liittyen. Olin yhteydessä Kiinteistöliiton juristiin, joka oli todella
hämmentynyt asianajajan väitteistä. Juristi kysyi, kuka vastapuolen juristina
on ja mistä hän on tällaisia perusteluja keksinyt. Tuli selväksi, että
korvausvaatimus ei missään nimessä ole vanhentunut, joten oikeutta kanteen
nostamiseenkaan ei ole menetetty.
Reklamaation oikea-aikaisuuteen on niin ikään Myyntimiehen
turha yrittää vedota, sillä häntä on pidetty ajan tasalla koko ajan. Hän on
saanut tiedon vahingosta heti sen tapahduttua ja hänelle on kerrottu tilanteen
etenemisestä ja havainnoista jatkuvasti. Hänelle on varattu mahdollisuus
tutustua vahinkoon ja myös hänen urakoitsijansa kanssa on asiaa yritetty
selvittää alusta asti. Urakoitsija lupasi vuosi sitten toukokuussa toimittaa
minulle asiakirjoja remonttiin liittyen, mutta hiljaista on ollut.
Sellainen on siis kuvio Myyntimiehen suunnalla tällä
hetkellä. Töihin paluustani tulee huomenna kuluneeksi tasan kuukausi, mutta
emme ole kohdanneet. Unelmien asuntokaupoista tuli muuten sunnuntaina
kuluneeksi tasan vuosi. Emme kilistelleet sen kunniaksi – emme itseasiassa
(onneksi) edes muistaneet koko vuosipäivää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti