
Olin hyväksynyt, että yliopiston
opiskelupaikka jää minulla suurella todennäköisyydellä tänä vuonna haaveeksi.
En kuitenkaan luovuttanut kokonaan ja Jii tsemppasi yrittämään parhaani
kaikesta huolimatta. Aikaa pääsykokeeseen oli jäljellä kaksi viikkoa. Päätin,
että se riittäisi. Jos luen erittäin tehokkaasti, minulla on vielä pieni
mahdollisuus. Päätin, että perjantaina 13. päivä aloitan loppukirin: varasin
heti aamuksi hierojan ja hierojalta minun oli tarkoitus mennä kirjastoon lukemaan.
Lukuaikaa oli takana yli kuukausi, mutta olin ensimmäistä kertaa pääsemässä
kirjastoon lukemaan.

Matkalla vakuutusmeklari soitti.
Koeponnistus putkille oli tehty ja putket olivat kunnossa. Mitään putkivuotoa
ei ollut. Vesivahingon syyksi todettiin seinä-lattialiitoksen välinen sauma,
johon on silikonit jätetty vetämättä sekä tiivistämättömät putkiläpiviennit
lämminvesivaraajalle. En voinut uskoa korviani.
Kukaan ei ottanut kantaa siihen,
mistä vesi oli saumaan ja läpivienteihin päässyt. Lämminvesivaraajasta kyllä
puuttui ylipaineen poistovesiletku. Kerran päivässä sihahtava ylipainevesi oli
kuitenkin niin vähäistä, että vahingon laajuus huomioon ottaen selitys tuntui
uskomattomalta. Varaaja aloitti lämmittämisen kello 23, jolloin ylipainevettä
tuli, jos tuli. Suurin osa vedestä valui kaadon myötä lattiakaivoon, joka oli
seinästä ja putkiläpivienneistä täysin päinvastaisessa suunnassa.
Kaiken lisäksi lopputulokseen
olivat päätyneet kaksi keittiötä kerrostaloon purkamaan tulossa ollutta kaveria,
jotka tunnissa totesivat rakenteita avaamatta, että vahinko on
lämminvesivaraajan tiivistämättömissä läpivienneissä. Tuntui uskomattomalta,
että tätä oli odotettu puolitoista kuukautta.
En voinut käsittää, mikä laukaisi vuodon
aprillipäivänä niin, että huomatessani vahingon päivällä kello 14 vettä valui
jatkuvana helminauhana pitkin keittiön kaappeja lattialle asti ja valumajälkiä
oli näkyvissä useita. Varaajan viimeisimmästä sihahduksesta oli kulunut 15
tuntia. Varaajan alapuoli ja putket olivat havainnon aikana kuivat. Vettä valui
alakerrassa koko ajan havainnosta siihen asti, kunnes putkimies tulppasi
varaajan syöttöputken keittiössä ja lämmin vesi laitettiin poikki. Valuminen
loppui siihen. Nyt minun haluttiin uskovan, ettei putkessa kuitenkaan ollut
mitään vikaa.
Vahinkopäivänä vahinkoa tutkivat
päivystävä putkimies, saneerausyrityksessä asiantuntijana toimiva kaverimme
sekä naapuritalon LVI-insinööri. Jokainen totesi kylpyhuoneen ja varaajan
putkien olevan kuivat eikä ongelman katsottu johtuvan lämminvesivaraajasta tai
kylpyhuoneesta. Samaan lopputulokseen tulivat tiistaina 5.4. myös Vahinkokartoitus
X Oy:n Hasse sekä vakuutusmeklarimme.
Tästä se lähti... |
..ja tämän se sai aikaan.. |
..ja tämän.. |
..ja tämän. |
Vakuutusmeklari oli ehtinyt
kääntää kelkkansa 1,5 kuukauden aikana. Aiemmasta poiketen hän piti vahingon
syytä nyt vesiselvänä. Hän oli sitä mieltä, että vahinko on alkanut muuttomme
jälkeen. Meillä käydessään meklari ei ollut ihan varma, kuka asunnossa oli
meitä ennen asunut. Nyt hän piti kuitenkin hyvin todennäköisenä, että meillä on
lapsiperheenä ollut varmasti täysin erilaiset vedenkäyttötottumukset kuin
asunnossa aiemmin asuneella Myyntimiehellä. Olin kuullut lyhyen ajan sisään niin uskomattomia asioita
ja käänteitä, että en jaksanut enää edes yllättyä. Totesin välinpitämättömästi,
että voin vannoa, että asunnossa on muuttomme jälkeen käytetty vettä
huomattavasti aiempaa vähemmän.
Ensinnäkin kylpyhuone oli sen
saastaisuuden ja rikkinäisen suihkun takia käyttämättä yli kaksi viikkoa.
Toisen kaksiviikkoisen aikaiset suihkukäynnit oli laskettavissa yhden käden
sormilla. Kysyessäni Myyntimieheltä, miten vastikkeeseen sisältyvä vesi oli
heillä riittänyt, Myyntimies mainosti, että aina erinomaisesti, vaikka teini on
suihkutellut toisinaan viisikin kertaa päivässä. Vakuutusmeklari oli silti sitä
mieltä, että varmasti olemme lämmintä vettä lotranneet enemmän kuin Myyntimies.
Hän naureskeli, että heillä ainakin pestiin vauvojen pyllyt lämpimällä vedellä
vauvojen ollessa pieniä, mutta ei tietysti tiedä meidän tapojamme. Suljin
puhelimen.
Kahden viikon lopputsemppi
lukemiseen valui jälleen viemäriin. Raahustin kirjaston sijaan takaisin
sijaiskotiin kertomaan Jiille tuoreimmat uutiset. Kartoituksen lopputulos
tarkoitti sitä, että taloyhtiön vakuutusyhtiö perääntyy ohjuksen tavoin
takavasemmalle. Vakuutusyhtiö ei vastaa huonosti toteutetun remontin
aiheuttamista vahingoista. Kukapa niistä nyt haluaisi vastata?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti