Saamamme virallinen raportti oli ala-arvoinen. Olin yhteydessä niin vakuutusmeklariin, hallituksen puheenjohtajaan kuin Vahinkokartoitus X Oy:n Tikkuseen. Vaadin selvitystä Vahinkokartoitus X Oy:n toimintaan. Myös puheenjohtaja oli ehtinyt olla kartoitusfirmaan yhteydessä ja vaatinut kunnon raporttia. Otin esille yhteydenpidon Työnjohtajan kanssa, mikä oli täysin olematonta. Olin laittanut Työnjohtajalle sähköpostia 9., 10. ja 11.5. kysyen tai pyytäen lisätietoja tapauksestamme, mutta en saanut minkäänlaista vastausta. Puhelin ei yhteydenpitovälineenä toiminut sen paremmin, sillä se hälytti vain yksinään.
Olin lähestulkoon järkyttynyt
siitä, että odotimme 1,5 kuukautta jotain tapahtuvaksi ja lopulta meillä oli
käsissämme vain täysin ristiriitainen lausunto alkuperäiseen raporttiin nähden.
Totesin, että alan ammattilaisena he varmasti ymmärtävät, että lausunto tulee
aiheuttamaan useita vastuukysymyksiä taloyhtiössä vakuutusyhtiön peräännyttyä.
Ihmettelin suuresti, että he tyytyivät toimittamaan muutaman rivin pituisen
näkemyksensä ilman minkäänlaisia viittauksia todettuihin vahinkoihin eivätkä he
toimittaneet tarkempaa dokumentointia tai valokuvia taloyhtiölle, vaikka sitä
erikseen oli pyydetty.
Pyysin, että he päivittävät raporttia
vastaamaan taloyhtiön odotuksia ja toimittavat valokuvat yhtiön käyttöön
mahdollisimman pian. Kerroin, että tarvitsemme koeponnistuksesta riittävät
tiedot eli mitä toimenpiteitä, millä tavalla ja mille putkille niitä on tehty,
jotta saamme asiaa vietyä eteenpäin. Toivoin, että raportista ilmenisi jotain
konkreettisia havaintoja, jotka selittäisivät edes auttavasti, miten vahingon
syystä on kymmenen ihmistä voinut niin perustellusti erehtyä. Purkutoimeksi
ehdotettiin kylpyhuoneen purkua, mutta mitään kantaa ei otettu siihen, että
alkuperäisen raportin mukaisesti kosteutta oli erityisen paljon kylpyhuoneesta
ja keittiöstä täysin päinvastaisessa suunnassa eli ongelmakohdasta ”taaksepäin”
ja myös keittiön kattoa piti purkaa.

Viikon kuluttua Työnjohtaja heräsi
jostain kolostaan ja vastasi: ”Nyt on asiaan tullut niin paljon näkökulmia
tehtyjen avauksien ja toimenpiteiden kautta, että ehdotan kokonaan uutta
kartoitusta tilanteen selvittämiseksi perusteellisesti. Laitan meiltä
kartoittajan (Tuomon) tekemään kokonaan uuden kartoituksen, tietenkin ilman
veloitusta.”
Lisäksi Työnjohtaja vielä pahoitteli,
että tilanne oli päässyt tähän pisteeseen. Hän oli elänyt siinä uskossa, että
itse vuodon aiheuttaja oli löytynyt ja nyt hän oli saanut tämän ”mukavan”
ilmoituksen, joka sotii täysin havaintoja vastaan. Hän vielä lisäsi, ettei
lähde syyttelemään ketään virheellisestä / vajaasta informoinnista, vaan lupasi
ottaa itse täyden vastuun selvityksen heikkoudesta. Hän lupasi, että Tuomo pääsee
tekemään kartoituksen tiistaina 31.5. ja raportin saa seuraavana päivänä.
Olisin mielelläni kuullut, mitä uusia
näkökulmia asiaan on tullut ja mikä oli tämä "mukava" ilmoitus, josta
Työnjohtaja puhui. Laittamassani viestissä ei ollut mitään sellaista informaatiota,
mitä ei yrityksellä olisi ollut tiedossaan huhtikuun alusta lähtien tai mitä ei
olisi jo useamman henkilön kanssa käyty läpi. Kaikesta oli vielä sähköpostitkin
tallessa. En edes halunnut tietää, ketä hän tarkoitti virheelliseen / vajaaseen
informointiin viitatessaan. Totesin vielä, etten väitä, etteikö ongelma voisi
olla pelkissä läpivienneissä, mutta jotain selittävää tekijää se tuekseen
kaipaa. Ja ennen kaikkea asiallista raporttia. Työnjohtaja kaivautui jälleen
piiloonsa eikä ottanut kysymyksiini mitään kantaa.
Keskustelin hallituksen muiden
jäsenten kanssa ja tulimme siihen tulokseen, että asiaa ei oikein mihinkään
suuntaan saa ennen kuin on kunnon raportti käsillä. Näin ollen sovimme, että
Vahinkokartoitus X Oy voi tulla tekemään uuden kartoituksen. Työnjohtajalta
tuli lyhyt viesti, jossa hän kertoi, että kartoittaja pääsisi seuraavana
maanantaina tulemaan. Kartoittaja, Pyry-Pekka (en tiedä, mitä Tuomolle kävi),
soitti ja sovimme tapaamisen maanantaille 30.5.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti