Juhannusviikolla Jiillä alkoi loma. Meillä on mökki Keski-Suomessa ja matka on pitkä, joten mökillä on viime vuosina päästy käymään käytännössä vain juhannuksena. Viime vuonna vannotin, että seuraavana kesänä olemme mökillä yhtä soittoa vähintään neljä viikkoa. Selvää oli, että unelma-asunnon remontin myötä tästä jouduttaisiin tinkimään tänäkin vuonna, mutta kokonaan ei tarvinnut mökkeilyä jättää väliin.
Juhannusviikolla pääsimme heti maanantaina lähtemään. Jiin
Mummi lähti mukaamme ja myös lasten täti Ässä pääsi lähtemään muutamaksi
päiväksi metsän rauhaan. Jii pakkasi meidän autoon isoimmat tavarat ja Mummin. Tai
ei Mummia tarvinnut pakata, hän istui pelkääjän paikalla. Ässä pakkasi autoonsa
oman pienen laukkunsa ja koiransa Riimin sekä Idan. Auto oli täynnä jo pihaan
kaartaessa, mutta vielä sinne mahdutettiin Aman ja Olian turvaistuimet ja
minäkin pungersin itseni etupenkille.
Jii ja Mummi pääsivät lähtemään jo aamusta ja me otimme toisella
autolla sitten rauhallisemman startin. Viikonloppuna kokeilimme ensimmäistä
kertaa Prisman kauppakassi-palvelua. Tilasin mökkitarvikkeet kätevästi netistä
Foodie.fi-palvelusta ja Jii kävi matkalla noutamassa ostokset sovitusta
Prismasta. Koin palvelun todella helpoksi. Vaihtoehtona sille, että koko perhe
pyörii kolme tuntia hypermarkettia ympäri ja jokainen vuorollaan huutaa omaa
turhautumistaan tai nälkäkiukkuaan, palvelu oli fantastinen.

Lähtöä edeltävänä yönä oli laadittava myös virallinen
reklamaatio Myyntimiehelle. Näytti siltä, että vesivahingon korjauskustannukset
saattaisivat kaatua kokonaan meidän niskaamme ja tällöin korvauksen hakeminen
Myyntimieheltä olisi välttämätöntä.
Moni on tietoinen, että asunnonmyyjä vastaa asuntokaupan
virheistä kaksi vuotta. Monelle tulee yllätyksenä, että virheestä ja siihen perustuvista
vaatimuksista on ilmoitettava myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja
havaitsee virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Ja kohtuullinen aika
tarkoittaa monesti hyvinkin lyhyttä aikaa. Olen tutustunut useisiin Kuluttajariitalautakunnan
ja tuomioistuinten ratkaisemiin tapauksiin ja jopa hyvin selviä riitatilanteita
on kääntynyt ostajan tappioksi, kun ensimmäistä reklamaatiota ei ole tehty
riittävän nopeassa ajassa.
Olimme tietysti pitäneet Myyntimieheen aktiivisesti yhteyttä,
joten tiedottamisvelvollisuus oli sinänsä täytetty, mutta en halunnut jättää
mitään sattuman varaan. Laadin kirjallisen reklamaation, jossa totesimme, että ”tehdyn
asuntokaupan jäljiltä asunnossamme on havaittu kosteusvaurio. Vahinkokartoituksen
mukaan vahinko on johtunut lämminvesivaraajan varoventtiilistä vuotaneesta
vedestä, joka on päässyt puutteellisesti tiivistettyjen läpivientien kautta
rakenteisiin ja alakerran keittiöön.
Korjauskustannus on arviolta 20.000 euroa. Suoritamme
asiassa lisäselvityksiä ja varaamme teille mahdollisuuden tutustua virheisiin.
Tässä vaiheessa vaadimme vaihtoehtoisesti kaupan purkua tai hinnan-alennusta ja
vahingonkorvausta edellä mainittujen virheiden johdosta.”
Toimitimme reklamaation sähköpostitse ja pyysimme
vahvistamaan viestin perilletulon. Lisäksi kerroimme, että laitamme virallisen
reklamaation vielä postitse ja lähetimme molemmille myyjille omat reklamaationsa
postitse mökkimatkalta. Myyntimies vastasi kuin ohjus, että on tullut perille. Myyntimies
lupasi palata omalla vastineella asiaan. Totesi vielä, ettei olisi uskonut
tällaista näkevänsä, kun meillä on kaikki taustatiedotkin asiasta ollut tiedossamme.
Myöhemmin illalla Myyntimies palasi vielä virallisena
vastineellaan. Hän totesi ystävällisesti, että me tiedämme hyvin, ettei heillä ole
ollut pienintäkään aavistusta tästä asiasta - ei ennen, ei kauppaa tehdessä
eikä silloin sen yhteydessä tehdyn remontin aikana. He ovat luottaneet remontin
tekijään, taloyhtiön teettämään tarkastukseen ja siihen että kaikki on
kunnossa. Heidän käsityksensä mukaan meidän yhdessä teettämän kosteusmittauksen
yhteydessä kylpyhuone sai puhtaat paperit ja myös ensimmäisenä paikalle tullut
ja putkivuodosta raportoinut ja sen tukkinut putkifirma oli Myyntimiehen selvityksen
mukaan ilmoittanut kylpyhuoneen olevan kunnossa.
Myyntimies painotti, että taloyhtiöllä pitää olla kaikki
dokumentit ja laskut lämminvesivaraajan hankintaan ja asennukseen sekä
vesieristysvaiheessa tehtyyn tarkastukseen liittyen. Kaikki remonttiin
liittyvät työt on teetetty ulkopuolisilla ammattilaisilla ja taloyhtiön
hyväksyminä ja myös vaaditut sertifikaatit on taloyhtiölle toimitettu.
Myyntimies oli ollut yhteydessä välittäjään, jonka kanta oli sama kuin
Myyntimiehen. Tästä syystä korjauskustannukset kuuluisivat taloyhtiölle ja reklamaatiomme
heille on aiheeton.
Näissä tunnelmissa oli mukava jatkaa juhannuksen odottelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti