Kesäkuun 2. päivän oli määrä olla päivä, joka sinetöisi arvuuttelun vahingon syystä. Kerroin aiemmin, että uusi kartoittaja Pyry-Pekka ei ollut nähnyt alkuperäistä kartoitusraporttia. Unohdin mainita, että Pyry-Pekka kyllä luuli nähneensä: hän esitteli minulle minun ottamiani valokuvia, jotka olin heille toimittanut. Ihmetteli sitten, kun kerroin, ettei se ole heidän tekemänsä vahinkoraportti vaan minun heille laittamia kuvia.
Alkuviikon tapaamisessa Pyry-Pekka
haastatteli minulta samoja kysymyksiä, joita minä olin yrittänyt selvittää heiltä
aiemmin eli miten putki on tutkittu, kuka sen on tutkinut ja miksi kylppäriä
oli purettu vain niin vähän. Kovasti hän ihmetteli saatua lausuntoa ja uutena
tietona tuli hänelle sekin, että heidän omat miehensä siellä ovat
työskennelleet tähän asti. Lisäksi Pyry-Pekka ihmetteli, ettei vakuutusyhtiö
ole toimittanut omia tarkastajiaan meille lainkaan.
![]() |
Putkien koeponnistus |
Pyry-Pekan ehdotuksesta päätimme
testata putket uudestaan. Torstaina 2.6. Pyry-Pekka, hallituksen puheenjohtaja,
putkimies sekä minä olimme valmiina löytämään vesivahingolle todellisen syyn.
Putkimies oli sama, joka oli tehnyt ponnistuksen edellisellä kerralla ja vähän
ihmetteli, mitä hän siellä taas teki. Selosti kuitenkin kaikki työvaiheet, mitä
hän teki ja aloitti paineistuskokeen. Hän pumppasi putkeen ilmaa 10 barin
paineella. Paineistuskokeen oli tarkoitus paikallistaa mahdollinen vuotokohta.
Ilma on vettä varmempi testauksessa, sillä ilma karkaa pienimmästäkin raosta.
Odottelimme ja ihmettelimme ja
olin varma, että paine lähtee laskemaan. Vaan eipä tuo laskenut. Mitään vuotoa ei
putkistossa paineistuksessa havaittu. Pyry-Pekka lupasi raportin alkuviikosta. Syyksi
todettiin lämminvesivaraajan putkien läpivientien huono tiivistäminen ja
varaajasta sihahtava ylipainevesi. Tuntui uskomattomalta, että se sai
tapahtuneen kaltaisen ison vahingon aikaan ja että vuoto loppui juuri samaan
aikaan, kun putket laitettiin umpeen. Mutta mitään muuta syytä ei ilmennyt.
Vahingosta vastuun ottava taho oli
edelleen epäselvä. Taloyhtiössä vallitsi hieman taka-alalle väistyvä tunnelma,
kun selvisi, että vahinko johtuu Myyntimiehen teettämästä huonosta remontista.
Oli selvää, että vakuutusyhtiö ei lähtisi vahinkoa korvaamaan eikä kukaan
muukaan ilmoittautunut vapaaehtoiseksi maksumieheksi.
Otin lopulta yhteyttä Kiinteistöliittoon,
josta tuli selkeät toimintaohjeet: taloyhtiö joutuu kustantamaan vastuulleen
kuuluvat rakenteet kuntoon. Mikäli ilmenee, että vahinko on johtunut
kylpyhuoneremontin yhteydessä tapahtuneesta virheestä, taloyhtiö voi periä
kustannuksia osakkaalta eli tässä tapauksessa Myyntimieheltä, joka vastaa
virheistä kaksi vuotta asuntokaupan jälkeen. Tieto oli huojentava. Vihdoin
asiat etenisivät, kun taloyhtiö joutuu hoitamaan asian kuntoon. Mikään ei kuitenkaan
kaatuisi taloyhtiön niskaan vaan maksumieheksi joutuisi huonon remontin
teettänyt Myyntimies. Ja jos Myyntimies on toiminut oikein ja kaikki remonttiin
liittyvä kestää päivänvalon, Myyntimies vapautuu vastuustaan ja voi periä
korvauksia remontintekijältä.
Taas hetken aikaa tuntui siltä,
että asiat järjestyvät. Ihan juhannukseksi emme kuitenkaan kotiin pääsisi.
Mutta Jiillä oli alkamassa kesäloma juhannusviikolla ja saisimme viettää monta
viikkoa yhdessä kesästä nauttien. Kotona remontti etenisi, me olisimme poissa jaloista
ja ehkä hyvällä tuurilla viimeisen lomaviikon voisimme käyttää muuttopuuhiin.
Ja mikä ihaninta: ehtisimme vielä kotiin nauttimaan kesästä ja omasta pihasta!
Kiitos jakamisesta. Toivottavasti kaikki järjestyi. Meillä alkaa itseasiassa putkiremontti keväällä. Toivotaan, etä valmistuu kesään mennessä. Tuttu kertoi, että heille on puolestaan tulossa muutamat LVI-huollot. Heillä onkin hieman uudemmat kapistukset kuin meillä. https://www.ukonputki.fi/lvi-huolto-ja--asennukset
VastaaPoista